« Review: Ian Hunter – Man Overboard | Fact – Fact »

Artiest: VNV Nation

Album: Of Faith, Power and Glory

Genre: Electronic

Label: Anachron America

Waardering: 3/5

Koop Of Faith, Power and Glory

VNV Nation komt oorspronkelijk uit de UK maar tegenwoordig is deze elektronische muziek producerende band gevestigd in Hamburg. Jawohl, bij onze oosterburen want, hey, die zijn maar al te hip tegenwoordig! VNV Nation timmert al een tijdje aan de weg, ‘Of Faith, Power and Glory’ is hun zevende studioalbum.

De kracht van ‘Of Faith, Power and Glory’ ligt hem in het feit dat dit album zich laat luisteren als betrof het hier een rock plaat. Maar al te vaak komt elektronische muziek er vaak op neer dat het ontbreekt aan enig gevoel. Zeker als je nagaat wat je te horen krijgt op de populaire radiozenders. Elektronisch houdt dan vaak in dat een of ander anoniem zangeresje iets zingt ondersteunt door een synthetisch concert. Technisch perfect allemaal, meer dan munitie voor die ubervette geluidsinstallatie in je auto zal het nooit worden.

‘Of Faith, Power and Glory’ laat zien dat er in het genre van elektronische muziek plek is voor de menselijke maat. Het mag dan een combinatie tussen synthpop, industrial en trance zijn, het is nooit zielloos. En hey, had ik het daar net over synthpop? Jazeker, liefhebbers van the Killers moeten zeker gaan kijken of VNV Nation ze misschien kan bekoren, al is de muziek van VNV Nation net iets serieuzer en komt de band nimmer op de proppen met quasi filosofische teksten.

Het album begint met wat een perfecte leader zou zijn voor een nieuwe versie van de computergame Civilisation. Trommels, blazers en stijkers (ofwel: een digitale impressie daarvan) zorgen op het eerste nummer voor het nodige drama. Wat daar het nut van is? Geen flauw benul, het krijgt geen navolging. Het volgende nummer, Sentinel, geeft de werkelijke essentie van VNV Nation weer. Een wat treurig aandoende stem zingt terwijl hij wordt begeleidt door funky blips en meer synthesizer geweld.

Net als vele rock albums bevat ‘Of Faith, Power and Glory’ veel van hetzelfde wat het soms een beetje saai maakt. Gelukkig zijn er nummers die er duidelijk uitspringen. Het zijn er echter niet veel. Hoewel VNV Nation met succes de menselijke maat binnen de elektronische muziek rolt er een beetje een voorspelbaar product uit. Soms zijn de bliepjes in combinatie met welgemeende zang zelfs misselijk makend…

Toch zou ik het album graag een voldoende willen geven. Al was het maar omdat er steeds meer rock is die niet meer synth lijkt te kunnen, in veel gevallen bepaald geen positieve ontwikkeling. Bij VNV Nation ligt dat anders, zij maken puur elektronische muziek, op een manier die af en toe behoorlijk rock ‘n’ roll is en die maar al te vaak een groot aantal synthpop bands (ja ik heb het inderdaad over The Killers) weet te overstijgen.

NB: Polarkreis 18 is overigens een stuk beter!

Met afstand het beste nummer op ‘Of Faith, Power and Glory’: ‘Art Of Conflict’