Review: The Inspector Cluzo – The French Bastards

« Review: MGMT – Congratulations | Review: Jil Is Lucky – Jil Is Lucky »

Feest, want humor en funk, maar ook: lekker beuken, want stevige rock! Dat is wel heel kort samengevat het album ‘The French Bastards’, van de band The Inspector Cluzo. Een band genoemd naar een van de meest beroemde Franse karakters ooit, inspector Clousseau

‘The French Bastards’ is album nummer twee voor deze Franse band, hun eerste (gelijknamig aan de bandnaam) sloeg wereldwijd behoorlijk aan. De groep mocht spelen op festivals door heel Europa maar ook Taiwan en Australië werden aangedaan! Maar laat hier geen misverstand ontstaan, deze groep is op en top indie. Van het schrijven van de songs tot het uitbrengen van hun albums, deze band doet nagenoeg alles zelf. Respect daar!

Wat beweegt twee Fransen er toe hun album ‘French Bastards’ te noemen? Waar is die immer aanwezige Franse trots? Welnu, ‘French Bastards’ is meer een soort Geuzentitel. Het is hoe de Australische pers ze omschreef na het zien van hun live show. Ga ik af op dit laatste album dan kan ik me zo voorstellen dat die liveshows inderdaad flink spectaculair moeten zijn. Uit alles blijkt dat dit Franse duo energie voor tien heeft. Daarbij hebben ze nummers die zich heerlijk lenen tot flink meebrullen. De stembanden worden niet gespaard.

Tja, dat meebrullen, daar spreekt toch wel echt uit hoe rock n’ roll dit album is, rock n’ roll als in ‘tikkeltje fout’ maar o zo lekker. Het giert en beukt je als luisteraar alle hoeken van je huiskamer door. Maar er is meer: Een heerlijk swingende funky ondertoon die als een soort adrenaline voor dit album werkt. Het houdt geeft het album het gevoel mee van een vreemdsoortige spanning. Positieve spanning die vooral tot uitbundigheid stemt.

Van nummers met titels als ‘F**** Michael Jackson’ zou je misschien verwachten dat we hier te maken hebben met een zwartgallige band. Toch is daar eigenlijk helemaal niks van waar. The Inspector Cluzo mag dan weliswaar graag een hak zetten, ze doen dat wel op luchtige, humoristische wijze. Ik zou hierbij willen stellen dat het nummer ‘F**** Michael Jackson’ een groter eerbetoon is aan de King Of Pop dan alle Move-Like-Michael-Jackson-Achtige TV-shows bij elkaar. Maar hey, da’s enkel mijn mening…

Wat The Inspector Cluzo misschien nog wel het meest kenmerkt is hun enthousiasme en humor a la Jack Black, alleen dan op z’n Frans. Dit album is lachen, flink gieren en keihard brullen!

Good To Know:

Dinsdag 6 april 2010 speelt The Inspector Cluzo in Paradiso (Amsterdam)