« Monsters Of Folk – Monsters Of Folk | Recensie: Candy Claws – In The Dream Of The Sea Life »

Artiest: The Elephants
Album: Take It
Genre: Indie rock
Label: Sonic
Waardering: 4/5
Koop dit album via CD WOW voor € 15,99!

‘Take It’ is een tijdloos en verheffend album. De tweede op rij voor het in 2007 gedebuteerde The Elephants, een Deense band die het in 2008 even zwaar voor de kiezen kreeg. In dat jaar kwam bassist Rasmus Nybo plotseling te overlijden. Een grote klap voor de band. Toch doorzetten zal zwaar zijn geweest.

Het debuutalbum van The Elephants (genaamd ‘The Elephants’) liet zich het best omschrijven als zonnig en harmonieus. ‘Take It’ gaat op diezelfde wijze door alleen is nu te merken dat band volwassener is geworden. De tragedie in 2008 heeft de band stof tot nadenken gegeven: ze weet nu waar ze staat en waar ze heen wil. Dat merk je op dit album omdat er naast de vele zonnestralen ook plek is voor ingetogenheid.

Het thema van ‘Take It’ is de schoonheid van het leven, het verdriet waardoor we allen worden omringd en de grote kracht van vriendschap en liefde. Heavy stuff! Zoals The Elephants het brengt is het echter helemaal niet zo zwaar op de hand als je zou vermoeden, daar is de band veel te laid back voor. Zeker, Take It is een oefening in relativering en het leggen van nuances. Wie naar dit album luistert hoort echter vooral het product dat door die oefening is ontstaan: muziek waar je onherroepelijk van zult gaan houden.

Het is The Elephants gelukt om een aantal wezenlijke facetten van het leven in audio te vangen. ‘Take It’ is een plaat die van alle ingrediënten de juiste hoeveelheid heeft gekregen. Wordt je het ene moment geroerd door het stemmig uitgevoerde ‘Molehills’, het volgende moment krijg je glimlach op je gezicht door de welhaast als vogels kwetterende trompetten van ‘Nothing But Clues’. En stemmig of juist uitbundig: elk lied op dit album geet blijk van levenslust.

The Elephants heeft met ‘Take It’ zoveel meer gemaakt dan de tearjerker die je misschien wel zou verwachten na het verlies van een bandlid. Voor de opnames van dit album is The Elephants diep de Deense bossen ingedoken. Niet om te gaan somberen, wel om zich met magie bezig te houden. De magie die muziek maken is. De magie die ‘Take It’ maakt tot wat het is: Magisch Realisme! Een waardig eerbetoon aan Rasmus Nybo.