« Review: The Gossip – Music For Men | Review: Michael Jackson – Bad »

Artiest: Taking Back Sunday

Album: New Again

Genre: Rock

Label: Warner Bros

Waardering: 3/5

Koop New Again via Amazon

Albumtitel ‘New Again’ slaat op het feit dat Taking Back Sunday (TBS) nogal verandert is qua bezetting de afgelopen tijd. De tweede grote verandering sinds de oprichting van de New Yorkse groep in 1999. Wederom nieuw dus, al valt het wel mee als je kijkt hoe dat muzikaal uitpakt. TBS klinkt in de basis nog hetzelfde, er zijn veranderingen maar geen wereldschokkende.

Dat wil niet zeggen dat de band met ‘New Again’ een plaat heeft uitgebracht die heel erg lijkt op voorgaande werken. Hoewel menig fan misschien hoopt op een tweede ‘Tell All Your Friends’, het debuutalbum uit 2002, lijkt de band zich daar niet zoveel van aan te trekken. De band groeit, wordt steeds volwassener. Een gezonde ontwikkeling, een goede band luistert maar met mate naar zijn fans, neemt zeker geen adviezen van ze aan aangaande het soort album dat ze zouden moeten maken.

‘New Again’ begint goed met de titeltrack die gedragen wordt door een welhaast verslavende bas. Nummer 1 gaat naadloos over in ‘Sink Into Me’, een nummer dat net zo vol leven zit. Overigens, dat geld voor het hele album! De band is iets harder geworden waar in het verleden de nadruk misschien wat meer lag op subtiliteit. EMO is definitief overgegaan in rock. Zoals gezegd, geen revolutie, wel een proces.

TBS herkenbaar als zichzelf, toch lijkt het alsof er een frisse wind door de band waait. Zonder achterom te kijken heeft de band zich vol overgave op ‘New Again’ gestort. Dit album straalt een hoop levenslust en gretigheid uit. Dat geld zowel voor de uptempo nummers als de iets langzamere. Hoewel, echt langzame nummers komen op dit album nauwelijks voor. Wanneer TBS eenmaal los is raast ze tot het einde van het album als een wervelwind door. Zo kan het soms gebeuren dat je in werkelijkheid drie nummers hebt geluisterd terwijl je voor het gevoel nog altijd naar dezelfde song luistert.

‘New Again’ is zo fris en fruitig als de naam doet vermoeden. Een beetje meer dynamiek had het album geen kwaad gedaan. Desalniettemin is dit album het product van het proces van muzikale vooruitgang. Een proces wat bij TBS doorgaat ongeacht de bezetting van de band.