Recensie: Supermannen – Er is maar 1 Supermannen: The best of

« Special: Letz Zep | City Reverb – Lost City Folk (And The Grace Reunion) »

De jonge honden van Supermannen maken een superstart met hun plaat ‘Er is maar 1 Supermannen’. Dit gebeurt naar mijn idee op een uitstekend moment. Met het uit elkaar vallen van Direct en Krezip is er een flinke lacune ontstaan in de hoek van jonge bands die toegankelijke Nederlandse rock maken. Hoewel de Supermannen beduidend harder rocken dan bovenstaande bands, zie ik de drommen gillende tienermeisjes al voor me.

Ik weet bijna zeker dat hun energieke, aanstekelijke, Nederlandstalige rock door een breed publiek gewaardeerd kan en zal worden. De kwaliteit hebben de jongens zeker in huis. Daarbij hebben ze de benodigde tomeloze energie om het helemaal te gaan maken. Hun directe Nederlandse conculega is de band Van Katoen, daar heb ik al een tijdje niets van vernomen.

De cd-presentatie in de Melkweg, op 28 maart jongstleden, hebben ze in ieder geval prima gedaan, getuige een lovende recensie in het NRC. De zaal werd blijkbaar compleet plat gespeeld door de band uit Almere. In het verslag van dit optreden wordt gesteld dat de Nederlandse teksten in het gitaargeweld nauwelijks opvallen en daarmee ook niet zo belangrijk zijn.

Voor een liveoptreden kan dit wel zo zijn. Op de cd zijn de teksten een stuk beter te horen. Zanger Eelco van Zanten zingt zijn Spinvis-achtige teksten, op een on-Nederlandse rockmanier. Hier en daar meen ik zelfs beetje een Amerikaans accent te horen, maar dat kan ook mijn fantasie zijn. Dit is geen kritiek; het past eigenlijk heel goed. Een zeikpuntje van mijn kant: volgens mij spreekt Eelco de ‘n’ aan het einde van woorde(n) nooit uit.

De nummers die mij het eerste instantie het meest aanspreken is het stevig rockende ‘Pioniers’, met een anthem-achtig refrein, en de geweldige Doe Maar-cover ‘Is dit alles’. De lekkere single ‘Niets te melden’ zal ons binnenkort wel op de radio tegemoet schallen. Lijkt me leuk deze band eens live te zien!