Stuck In The Sound – Shoegazing Kids

« My Vanity Project – A Father A Son And An Idiot | Depeche Mode – Sounds Of The Universe »

Artiest: Stuck In The Sound

Album: Shoegazing Kids

Genre: Indie Rock

Helaas is dit album niet verkrijgbaar via Amazon

Uit Frankrijk komt meer dan alleen hele goede dance. Dat blijkt wel uit het album ‘Shoegazing Kids’ van Stuck In The Sound (SITS). Deze band is, zeker in Nederland, nogal onbekend. Wat mij betreft mag dat per vandaag veranderen. ‘Shoegazing Kids’ is namelijk een eigenzinnig Indie album van grote kwaliteit. En dat uit Frankrijk, toch wel heel speciaal!

SITS doet, onder andere vanwege aparte zang, een beetje denken aan bands als MGMT en Klaxons. Het is gedegen Indie rock met een luchtige boventoon. Makkelijk te consumeren en toch allerminst oppervlakkig. Muziek die zeker niet zou misstaan op een festival als Lowlands. Wellicht een suggestie?

Het Parijse viertal debuteerde in 2006 met het album ‘Nevermind the living dead’. Naar eigen zeggen was dit vooral een show off van waartoe de band in staat was. ‘Shoegazing Kids’ is wat dat aan gaat een stuk subtieler. Het draait meer om de opbouw. Dit album is, meer dan zijn voorganger, een evenwichtig geheel. Alle twaalf nummers zijn qua sound nauw aan elkaar verwant, ondergeschikt aan het geheel maar wel afwisselend genoeg om interessant te blijven.

‘Shoegazing Kids’ is een fris, uptempo album. Ik maakte de vergelijking al met enige hedendaagse bands, naarmate het album vordert hoor je er echter ook steeds meer jaren ’80 invloeden in terug. Soms doen ze een beetje The Cure en The Pixies denken. Meer dan dat staat SITS met beide benen in de tegenwoordige tijd. Een gezonde combinatie: leren van het verleden om dat dan om te zetten naar iets onmiskenbaars van deze tijd.

Het ontbreekt SITS aan niets om door een groter publiek te worden opgepikt. Het is puur even wachten tot het grote publiek SITS weet te vinden. Best moeilijk, er is veel concurrentie uit Amerikaanse en Britse hoek.