Review: Woods – At Echo Lake

« Review: MLCD – The Tragic Tale Of A Genius | Video: Gayngs – The Gaudy Side of Town »

Woods is een band die klinkt alsof die afkomstig is uit een zeer beboste omgeving, ergens in het noorden van de VS. Stiekem echter hebben we hier te maken met een stel hipsters uit New York. Voor wie het niet wist: het is übercool om in Brooklyn te wonen, in houthakkershemden rond te lopen en heel erg lo-fi te klinken. Je bent dan ook bij voorbaat übercool als je naar Woods gaat luisteren!

Tel uit je winst…

Cool of niet, de wezenlijke vraag is natuurlijk of de muziek van Woods ook daadwerkelijk wat voorstelt. Wel nu, het in 2009 uitgekomen ‘Songs of Shame’ werd door criticasters in de VS alom bejubelt. Dat klinkt door in ‘At Echo Lake’, het laatste wapenfeit van de New Yorkers. Deze band heeft het zelfvertrouwen!

Woods laat met ‘At Echo Lake’ horen waar het daadwerkelijk goed in is: ongepolijste, welhaast krakkemikkige, muziek maken. Het album is voor een groot deel akoestisch en wekt soms de indruk jaren geleden in iemand’s huiskamer te zijn opgenomen. Alsof het niks mocht kosten. Het zijn deze gegevens die dit album heel puur laten klinken. Woods is wars van opsmuk.

De muziek van Woods staat overeind vanwege een sterke kern. Deze wordt bepaald door vakmanschap. Niet zozeer instrumentaal vakmanschap, iedereen met een beetje aanleg voor muziek zou, na een beperkte studie, de nummers van Woods mee, of na kunnen spelen. Het vakmanschap zit hem in het uitwerken van goede melodieën en harmonieën. Het vermogen om songs makkelijk in het gehoor te laten liggen. Om ze heel vertrouwd te doen aanvoelen.

Woods werkt op het sentiment. ‘At Echo Lake’ doet zeer sympathiek en oprecht aan. Hoor je deze band dan is het net alsof je ze al jaren kent. Laat het heel erg cool zijn, ook als de hipster factor gedaald is, gaat dit met gemak door voor zeer kwalitatieve muziek!