Recensie: Who Knew – Bits And Pieces Of A Major Spectacle

« Listen: Eddie Vedder – Longing To Belong | Video: Stars – Changes »

Denk je bij IJslandse bands al snel aan stemmige, tikkeltje onderkoelde en experimentele muziek? Dan kom je met ‘Who Knew’ wellicht voor een verrassing te staan. Een aangename, dat wel. Maak kennis met een sprankelende band!

Wolf Parade

‘Bits And Pieces Of A Major Spectacle’ is het debuutalbum van ‘Who Knew’, een band die toch al sinds 2005 actief aan het musiceren is. Da band is goed in te passen in hetzelfde straatje als het Canadese Wolf Parade. Beide zijn eigenzinnig, speels maar ook een beetje psychedelisch te noemen. Beide ook doen ze muzikaal ietwat staccato aan ofschoon ze toch hele vloeiende en pakkende melodieen weten te produceren.

Het grote verschil? Wolf Parade komt serieuzer en meer gedragen over.

Wat Who Knew kenmerkt, is dat de band verre van zwaar op de hand is. Noem ze maar theatraal, gedipt een fris sausje met als smaakmaker een vleug humor. Er gaat een blij gevoel uit van deze band, op een vrij uitbundige manier. Wees gerust: Feel good muziek is het niet. De lach gaat verpakt in een muzikaal geheel dat zich niet gemakkelijk laat ontleden.

Majeur

Voor alle songs op ‘Bits And Pieces’ gaat op dat ze in majeur staan en uptempo zijn. Er wordt een aantal keer spanning gecreëerd door meerdere ietwat samengeknepen aandoende vocalen, die dan in contrast staan met de vele lagen aan luchtig gitaarwerk en welhaast guitig te noemen synthesizers. Andersom gebeurt dat ook, kabouter Plop wordt meerder malen overtroffen door zanglijnen die weliswaar feeëriek maar ook een beetje kolderiek, welhaast kinderlijk aandoen. Gelukkig werken ze niet zo op de zenuwen als Belgische dwergen, wellicht heeft dat dan te maken met gitaarwerk en percussie dat dan wel zwaarder wordt aangezet. Ten allen tijde weet Who Knew te voorkomen dat de band overkomt als al te verslaafd aan de prozac.

‘Who Knew’ zet met ‘Bits And Pieces’ een ijzersterke indie plaat neer die erom vraagt ontdekt te worden door zijn luisteraars. Niet eens, maar vele malen. Keer op keer kan men namelijk genieten van een veelvoud aan verrassende invalshoeken en onverwachte wendingen. Deze band toont ons hoe vrolijk en fris eigenzinnigheid kan klinken. Een nieuwe IJslandse sensatie is hier!