Review: Wavves – King Of The Beach

« Interview Morcheeba: “Het Gaat Om Stoned Raken!” | Hot Video Alert: Kele Okereke – Tenderoni »

Wie noise punk/rock verwacht, komt bedrogen uit met Wavves‘ nieuwste album ‘King Of The Beach’. De noise is namelijk verdwenen, wat rest zijn gestileerde kreukels. Eigenlijk net zo’n onzin als spijkerbroeken met nep-slijtage plekken. Overigens, na ‘Wavves’ (2008) en ‘Wavvves’ (2009) had ik verwacht dat het nieuwste album ‘Wavvvves’ zou gaan heten. Jammer dat die lijn niet is doorgezet.

Hoor je de titel, ‘King Of The Beach’, dan denk je aan zomer, dan denk je aan surfen. Wel nu, dat is waar Wavves anno 2010 voor staat! En nee, niet voor surfers alleen. Het is geschikt voor iedereen die een beetje hip uit de hoek wil komen. Jong mannelijk (nerdy) Nederland: Laat je haren half lang groeien, zet je meest slome gezicht op en wordt die antiheld. Goedkeurende knikjes zullen je ten deel vallen, zeker als je minimaal 1 keer per 5 minuten ‘Wavves’ zegt.

Meiden van Nederland: laat deze nerdy gasten in de waan, het zal over waaien. Binnen enkele jaren zullen deze Wavves fanatici zijn getransformeerd tot brave huisvaders. Zeker als de lijn van die hippe Wavves band wordt gevolgd. Wat begon in 2008 als energiek en onstuimig, wordt twee jaar later gekanaliseerd, in goede banen geleid.

Dat levert irritante muziek op.

Nee, Wavves zal niet in de top 40 terecht komen. Meer dan 20 minuten airplay op 3FM zal het niet worden, met mainstream hebben we dus niet te maken. De irritatie factor ligt hem in het feit dat Wavves ineens lijkt te trachten beschaafd te klinken. Met nette, ingekaderde nummers. Duidelijke structuren… Netjes afgeronde gitaar partijen. Hip want eigenzinnig. Net zo eigenzinnig als The Flaming Lips als je er over nadenkt. Zo kunnen er vast nog wel een dozijn aan net zo eigenzinnige bands worden opengetrokken.

Enfin, ‘King Of The Beach’ heeft nog wel het zorgeloze en kinderlijke van zijn voorgangers. Titels als ‘Super Soaker’ (wow, flashbacks naar mijn jeugd…) en ‘Baseball Cards’ spreken wat dat betreft boekdelen. Wie geen last heeft van irritaties vanwege de veranderingen die deze band maakt, zal zeer zeker in een soort rozige toestand geraken. Dromerig en dronken van teveel zon.

‘King Of The Beach’ kabbelt voort als een verkoelende beek, met nu en dan een stroomversnelling. Erg gevaarlijk wordt het nooit. Jammer, want wat mij betreft heeft de kracht en herkenbaarheid van Wavves eigenlijk altijd in de onstuimigheid gezeten. Wat onbesuisd en jeugdig was is nu alleen nog jeugdig. En heel hip natuurlijk…