Review: Vetiver – The Errant Charm

« Video: New Killer Stars – Fire | Listen: Afterlife Parade – Death »

Zorg dat je hangmat is geïnstalleerd en je bier koud staat, Vetiver heeft een nieuw album uit; ‘The Errant Charm’. Wie de band een beetje kent weet wat men kan verwachten: lome zonovergoten indie rock. Vandaar die hangmat, deze Californische band zet bepaald niet aan tot actie…

Weinig spannend

Verrassend aan ‘The Errant Charm’ is dat het album naar het einde toe steeds meer uptempo wordt. De eerste helft gaat Vetiver door waar het met voorganger ‘Tight Nit’ gebleven was; gestaag voortsukkelende indie waar je simpelweg niet kwaad op kunt worden, al zou je het willen. Het zijn songs die aandoen alsof het slaapliedjes zijn; zorgeloos en lieflijk. Nooit echt spannend.

Kom je op ‘The Errant Charm’ aan bij nummer 7, ‘Wonder Why’ (video), dan schrik je waarschijnlijk wakker. Het loopje van de gitaar dat als intro dient doet fris en fruitig aan. De basis van het nummer is een soort rock ’n roll riffje, bij uitstek geschikt voor een solo in het middenstuk die er dan ook komt. Ha, de zang blijft onveranderd lijzig en Vetiver lijkt niet van plan te zijn het dak er af te blazen, de band lijkt in te willen houden. Toch is het een welkome ontwikkeling op het album die ervoor zorgt dat je als luisteraar wakker blijft!

Fijnproevers

Toch, in welke versnelling Vetiver ook speelt, het algehele plaatje blijft die van een band die het vooral zoekt in subtiliteit. In plaats van kiezen voor contrast, geeft de band de voorkeur aan het toepassen van gradaties. Zwart staat niet tegenover wit, licht grijs staat tegenover iets minder licht grijs. Spannend wordt het daarmee nooit, uitgesproken al helemaal niet. Het is zoeken om de ritmesectie, die wordt overstemd door gitaar getokkel. Het moge duidelijk zijn: Vetiver richt zich op de muzikale fijnproever!

‘The Errant Charm’ is bepaald geen verrassend album, Vetiver vervolgd zijn typische koers van subtiliteit in een zeer gestaag tempo. Enige opleving gedurende de tweede helft van het album zorgt er voor dat de gemiddelde luisteraar wakker blijft, toch is dit album bij uitstek geschikt voor mensen met zeer gevoelige oren. Muziek van hoog niveau maar weinig impact.