Review: The Charlatans – Who We Touch

« Hot Video Alert: Yeasayer – Madder Red | Hot Video Alert: Esben & The Witch – Marching Song »

‘Who We Touch’ is het elfde studio album van The Charlatans! Diepe buigingen en vele petten af dus, we hebben hier te maken met ware indie veteranen! De band formeerde in 1988 en het leuke is, ze klinken nog steeds even fris als op hun debuutsingle ‘Indian Rope’

Gelukkig is de band in al die jaren ook gegroeid. Van jonge en naïeve indie bandje tot grote volwassen band van naam. Nog heel even en de band mag met pensioen… Daar waar andere bands met het ouder worden inboeten aan creativiteit, lijken The Charlatans daar helemaal geen last van te hebben. ‘Who We Touch’ klinkt helemaal als van deze tijd! De band staat niet aan de zijlijn, maar maakt serieus onderdeel uit van de huidige scene.

Tijd om kritisch te kijken naar de laatste prestaties van deze indie rockers van middelbare leeftijd! ‘Who We Touch’ begint lekker uptempo met het nummer ‘Love is Ending’ (video). Het nummer doet heel erg grunge aan. Snel, underground met het accent op de gitaren. Toch duurt het een aantal nummers voordat ‘Who We Touch’ echt lekker los komt. De eerste helft van het album zit weliswaar strak in elkaar, het is tegelijkertijd ook erg vlak. Een beetje braaf en voorspelbaar ook.

Met de vijfde song, ‘Intimacy’, wordt de tweede helft ingeluid. Hier wordt het album spannender en de nummers qua lengte gemiddeld langer. The Charlatans staan zichzelf toe lekker los te gaan, op te gaan in experimenten. Het leidt tot onverwachte wendingen. De band toont hoe je een song kunt uitbouwen om uiteindelijk in een climax te belanden.

‘Intimacy’ blijkt een goede opmaat te zijn voor het beste nummer op dit album, ‘Sincerity’. Hier gaan The Charlatans over op de finale aanval. De bas klinkt ronduit dodelijk, en in elke maat ligt verwachting, maar ook dreiging verborgen. Het nummer kent een welhaast episch verloop. Met zes en een halve minuut is het misschien lang te noemen, maar zeker niet te lang.

Het nummer ‘Oh! doet aan als een ballad afkomstig van Uriah Heep, met een refrein a la Moody Blues en een verrassende bridge die doet denken aan the Doors’ ‘Alabama Song’. Het nummer houdt het niveau hoog. Wie hierna besluit het album opnieuw te beluisteren, zal (wederom) teleurgesteld zijn in het wat matte begin van dit album. Dat moet toch wel als een groot minpunt worden beschouwd.

The Charlatans brengen met ‘Who We Touch’ een paar monumentale nummers die samen een fantastische EP hadden kunnen vormen. Als CD is ‘Who We Touch’ lichtelijk teleurstellend, maar weet het, hoe tegenstrijdig dat ook mag klinken, toch ook te verbluffen.

Tip: Het nummer ‘You Can Swim’ bevat een hidden track, een geweldig groots overdadig poëtisch gebaar!