Review: The Blue Van – Love Shot

« Listen: In Golden Tears – Urban Emotions | Video: TV On The Radio – Will Do »

De Deense rockers van The Blue Van trakteren ons met ‘Love Shot’ op een aangename portie no-nonsense rock die het in zich heeft om menig podium op zijn grondvesten te doen trillen. Het vierde album van dit kwartet heeft alles wat een klassieke rockplaat nodig heeft. Van een onstuimig gitaargeweld tot een gevoelige ballad.

classic Rock

‘Love Shot’ kent een verloop waarin eigentijds langzaam plaats maakt voor lichtelijk nostalgisch. The Blue Van maakt je als luisteraar eerst lekker wakker met ongecompliceerde maar vooral ook ongetemde songs die er om vragen om mee te worden gezongen. Associaties met andere bands dringen zich hier niet direct op. Het is vooral genieten geblazen van een simpel maar o zo lekker geluid.

Naarmate het album door rockt kun je er niet onderuit, The Blue Van klinkt een beetje als een band uit de jaren ’80 met knipogen naar Aerosmith en Deep Purple. Niks mis mee, zeker niet omdat de band er toch in slaagt om in zijn geheel niet te retro aan te doen. Het is nog het best te omschrijven als classic rock, maar dan wel op een eigenzinnige wijze gemaakt.

Sprankelend

Classic of niet, gek genoeg doet ‘Love Shot’ in zijn geheel niet als achterhaald aan. Hoewel het album zeker niet als vernieuwend kan worden omschreven, is het gek genoeg ook eigentijds. Er klinkt iets sprankelends in ‘Love Shot’ door, iets jeugdigs. Tegelijkertijd is het album hartstikke volwassen, zoals men mag verwachten van een vierde studio album.

The Blue Van slaagt er in om enthousiasme over te brengen met dit album. De verschillende songs worden vanwege hun eighties karakter makkelijk geaccepteerd door eenieders muzikale immuunsysteem, toch is het album ook avontuurlijk en breed genoeg om als luisteraar flink geboeid te raken. Met songs als ‘Beg Like a Dog’ is het heerlijk mee loeien, een afsluiter als ‘You Live, You Learn, You Die’ vraagt er juist om, om goed te gaan zitten en vermaakt te worden.

Best Lekker

‘Love Shot’ weet van begin tot eind te boeien. De plaat steekt zeer volwassen in elkaar maar is qua beleving juist zeer jeugdig en enthousiast te noemen. Opzienbarend is het allemaal niet, menig kunstje op dit album is immers al eens vertoond, toch weet The Blue Van je aandacht te grijpen en vast te houden. Best lekker!