Review: Stereolab – Not Music

« Review: Kamelot – Poetry for the Poisoned | Listen: Foo Fighters – Rope »

1 ding moet worden vooropgesteld: ‘Not Music’ doet aan als een volwaardig op zichzelf staand album. Dat is de vermelding waard omdat het album is ontstaan tijdens de opname sessies van Stereolab’s in 2009 uitgekomen album ‘Chemical Chords’. Je zou kunnen stellen dat we hier te maken hebben met een verzameling B-kantjes en remixes.

Pioniers

Stereolab is een immer pionierende band met een behoorlijk lange loopbaan. De Britten zijn actief sinds 1990 maar hebben gedurende die tijd toch altijd weer weten te verrassen, of in ieder geval fris voor de dag weten te komen. Eigenlijk al hun releases worden door de meeste critici gecategoriseerd onder goed tot bovenmatig goed. De band is op het moment van dit schrijven met reces, het is te hopen dat ‘Not Music’ niet hun zwanenzang is, dit collectief zou toch in staat moeten zijn tot aan het eind der tijden muziek te kunnen produceren!

De band heeft altijd eigenzinnige maar toegankelijke muziek gemaakt die zich met plezier laat beluisteren. Daar waar associaties met Kraftwerk (over pioniers gesproken!) snel gemaakt zijn, moet men zich daarbij haasten om te zeggen hoe lekker en toegankelijk deze band in het gehoor ligt.

Retro-futuristisch

Naast de flink vertegenwoordigde Moog synthesizer partijen wordt ‘Not Music’ gekleurd door uitbundige percussie en worden we nu en dan aangenaam verrast door de toevoeging van het nodige koperwerk. Al met al doet het album aan als een retro-futuristische muzikale trip waar je doorheen wordt gegidst door de ietwat onpersoonlijke, maar toch jazzy stem, van zangeres Lætitia Sadier. Zij is de meest constante factor op ‘Not Music’, een beetje voorspelbaar nu en dan maar een onmisbaar element in het geheel; zeer bepalend voor de sound.

Het werk dat Stereolab in zijn begindagen maakte wordt nog wel eens omschreven als weliswaar eigengereid maar simplistisch. Voor ‘Not Music’ geldt dat het veel is behalve simplistisch. Het album is rijkelijk gelaagd en komt op onverwachte momenten ineens tot welhaast buitenaards aandoende harmonieën om vervolgens over te gaan in stevig groovende synth partijen met daar bovenop onnavolgbare melodie lijnen.

Waardigheid

Stereolab is zo’n band die de jaren van zijn bestaan met een zekere waardigheid draagt en in zijn voordeel gebruikt. ‘Not Music’ mag dan zijn ontstaan vanuit muzikale sessies met een ander album als doel, het is een muzikaal feest, in ieder geval voor de liefhebber van bevattelijk experimenteel eigengereid werk. Hopelijk krijgt dit album nog vele opvolgers!

Stereolab – Silver Sands by 20454Z