Review: Stephan Bodzin VS Marc Romboy – Luna

« Video: The Strokes – Under Cover Of Darkness | Listen: The Dodos – Don’t Stop »

Je attentie graag voor het betere dance werk van 2011: ‘Luna’. Afkomstig van de Duitse muzikanten/producers en vrienden Stephan Bodzin en Marc Romboy is dit een album die bij de liefhebbers van ietwat vooruitstrevende dance niet mag ontbreken. Daarnaast heeft het album het in zich de liefhebber van iets traditionelere muziek een te verleiden voor een wilde nacht. Een inktzwarte, duistere nacht! Een lange nacht ook, ‘Luna’ telt maar liefst drie (stijlvol verpakte) schijfjes. (Voor de liefhebbers van vinyl: 6 platen!)

Gitzwart Universum

Dance (ja, tot die ietwat brede term beperken we ons vandaag, neem het ons gerust kwalijk!), voor sommige mensen mag dat een concept heten wat in de jaren ’80 is ontstaan en zich sindsdien nauwelijks heeft ontwikkeld. Toch, er is meer gaande, er zijn wel degelijk vooruitstrevende DJ’s, dance gaat soms vele malen dieper dan puur dansmateriaal.

In het geval van het album ‘Luna’ wordt je als luisteraar een gitzwart universum binnen gezogen waar je enige houvast een ietwat plakkerige beat is. Beter dan dansen is het om te luisteren en vooral te ervaren! Het dragen van een hoofdtelefoon van goede kwaliteit is minimaal 1 luisterbeurt verplicht!

Waar je zou verwachten dat de naam Luna staat voor een reis de oneindige ruimte in, levert een minimale inspanning aan onderzoek op het web op dat de naam voort komt uit een ander overweldigend iets: de liefde! Luna is de naam van Marc’s Romboy’s dochter en (dat verzin je niet!) de vrouw van Stephan Bodzin. ‘Luna’ staat dus voor iets wat deze twee vrienden verbind; de naam van een geliefde. Bij deze is het dan ook de naam van een liefde: een muzikaal project waarmee het duo maar liefst drie jaar is bezig geweest!

Minimum aan middelen

De kracht van ‘Luna’ zit hem daarin, hoe een sfeer en een gevuld aandoend geluid, wordt neergezet met een minimum aan middelen. Beats doen soms hun werk door nu en dan simpelweg afwezig te zijn, ruimte te laten voor 2 resterende lagen; staccato aandoende synths met freaky en lichtelijk eighties aandoende geluidseffecten. Kicken die beats dan uiteindelijk weer in dan blijkt hun enorme kracht.

In handen van dit duo zijn de beats (en de meer traditionele percussie) een gegeven waar je naar aanleiding van het beluisteren van ‘Luna’ welhaast een boek over zou kunnen schrijven. Het zijn die o zo simpel aandoende hartkloppingen die allesbepalend zijn. Natuurlijk wordt de sound bepaald door geluiden die iedereen die ooit een synthesizer heeft aangeraakt wel eens heeft gehoord (alleen dan wel geniaal ingezet), het zijn de beats die je het album werkelijk laten voelen. Ze vertellen welhaast een verhaal! Er gaat dreiging van uit, vervolgens een naïef gevoel van vreugde -die zo maar dreigt om te slaan in neerslachtigheid- om dan weer over te gaan in een al te banale vorm van jaren ’80 nostalgie…

Autotest

Natuurlijk is de ultieme test voor de kwaliteit van een dance plaat of die het goed doet in je auto, ’s nachts, tijdens een lange rit, sfeervol verlicht door het licht vanuit je dashboard. Wel nu, ‘Luna’ begeleidt je moeiteloos over de snelwegen van ons land, het is een stuwende machine die je in een soort constante toestand die het midden houdt van ontspanning en inspanning. Alertheid versus rust. Stephan versus Marc; ‘Luna’!

De liefhebber van muziek om ongecompliceerd op te dansen wordt met ‘Luna’ teleur gesteld. Dit album is, (hoe simpel het soms ook aandoet), misschien net iets te intelligent voor de dansvloer van uw lokale dischotheek. Dat is een uitermate goed gegeven, ‘Luna’ is met stip een van de betere dance uitgaves van 2011!