Review: Pokey LaFarge & the South City Three – Middle of Everywhere

« Review: The Middle East – I Want That You Are Always Happy | Listen: Kasabian – Switchblade Smiles »

Van de Roaring Twenties tot de Great Depression, van Speakeasy en Blind Pig tot Federal Reserve Act en Black Tuesday. Pokey LaFarge & the South City Three laten op ‘Middle of Everywhere’ de tijd 80 jaar teruggaan. Wie enigszins bekend is met de televisieserie Boardwalk Empire kan zich makkelijk de beelden bij deze tijd indenken. Het is de tijd van de jazz, blues en ragtime. Van ongekende weelde en zwaar verval.

Oude tijden

Zo divers is de muziek, die op het vierde album van Pokey LaFarge staat ook. Het staat bol van de invloeden van de vroege Amerikaanse muziek, ten tijde van namen als Eddie Lang en Joe Venuti (jazz), Blind Boy Fuller (blues) en Jimmie Rodgers (country). Laat ik wel duidelijk zijn, het is muziek die pas geleden ontsproten is uit het brein van Pokey LaFarge, ik spreek over het jaar 2011. Maar wat is het heerlijk om meegenomen te worden, naar oude tijden.

De band waar Pokey LaFarge zich mee omringt bestaat uit Joey Glynn (staande bass en zang), Ryan Koenig (wasbord, mondharmonica en zang) en Adam Hoskins (gitaar en zang). Ze maken veel gebruik van ‘Sweet Harmony’ in hun samenzang. Het samenspel heeft de typische cadans, die in de vroegere muziek zo duidelijk naar voren komt. Er is veel ruimte om te soleren voor de muzikanten. De gitaarsolo wordt snel opgevolgd door een trompetsolo, terwijl de ritmegitaar doordendert als een stoomtrein.

Swingen

De stem van Pokey LaFarge is ietwat nassaal en zacht van aard, het doet denken aan een kruising tussen Gilbert O’Sullivan en Chris Volpe (voor wat die vergelijking waard is:). De zang straalt van gemoedelijkheid en onbezorgdheid. En dat geldt voor de muziek ook, het kabbelt als een kalm beekje rustig door. Het lieflijke beekje staat natuurlijk in groot contrast tot de Shenandoah en Mississippi. Deze grote rivieren zijn al zo vaak bezongen en ook op dit album worden ze geroemd. Naast deze blijde herkenning staan de teksten bol van dansende meisjes en whiskey drinkende jongens.

Voor wie onbekommerd wil genieten van oude muziek wordt volmaakt tevreden van ‘Middle of Everywhere’. Voor wie onbeperkt wil dansen is het album prefect om te swingen. Voor wie liever in een schommelstoel zit, nippend van zijn Kentucky Bourbon, is het een aanrader. De plaat is een juweeltje, een moderne uitvoering van historische muziekstijlen.

So Long Honeybee, Goodbye – Pokey LaFarge (Official Music Video) from bill streeter on Vimeo.

Goed Te Weten

Wie de band live wil zien, moet er snel bij zijn. Rond de tijd van publicatie van deze recensie spelen Pokey LaFarge & the South City Three in Nederland. Waan je in de sferen van de Great Gatsby. Laat de heren een mooie Fedorahoed dragen. Laat de dames hun haren in een boblijn kappen, of doe wat je fijn vindt en ga deze band zien!

dinsdag 7 juni – Q-bus te Leiden

woensdag 8 juni – Burgerweeshuis te Deventer

donderdag 9 juni – Hof van Wageningen te Wageningen