Review: Note To Amy – Midnight Arsons/Morning Ghosts

« Review: Muffler Men – Trigger And Fly | Listen: Jesse Hughes – Boots Electric Theme »

Note To Amy maakt metal met een beetje meer. Het mixt het genre met emo en punk rock. Volgens het begeleidende schrijven bij het album ‘Midnight Arsons/Moning Ghosts’ zou dit uitermate geschikt zijn voor bijvoorbeeld fans van Volbeat, Bad Religion en Pearl Jam. Dat soort uitspraken intrigeren, tegelijkertijd zetten ze nietsvermoedende consumenten op het verkeerde been.

Volwassen sound

Goed, fans van Volbeat zullen de band Note To Amy zeker trekken. Hier is een vijftal Nederlanders bezig zeer stevig en zwaar aangezet uit de hoek te komen. De songs op ‘Midnight Arsons/Morning Ghosts’ zijn melodieus maar vooral ook hard, energiek en een tikkeltje duister. Het album wordt getekend door grote gebaren en een uitermate vol geluid. Zet dat naast Pearl Jam en je hebt een verschil van dag en nacht. Ja, Eddie Vedder en consorten willen ook wel eens stevig uit de hoek komen maar dat is toch echt van een geheel andere orde. Datzelfde gaat op voor Bad Religion. Het is de metal in de mix van Note To Amy die overheerst.

Laten we wel wezen, Metal is geen vies woord. Wordt die metal dan ook nog eens uitgebouwd dan mag dat worden toegejuicht, met enige progressiviteit is immers helemaal niks mis. Sterker nog, het is waar Note To Amy punten mee weet te scoren! De band slaagt er in een zeer eigen geluid voort te brengen. Een zeer volwassen sound die zich evenzogoed makkelijk laat beluisteren, als dat het in staat is mensen van hun sokken te blazen.

Transparant

‘Midnight Arsons/Morning Ghosts’ (en daarmee Note To Amy) kenmerkt zich door zwaar aangezette lange uithalen bij zowel zang als gitaren. Goed om te benadrukken is het heldere stemgeluid van Remco Tuns, voor wie wil is er op het gebied van tekst veel te ontwaren. Turns geeft de band inhoud. Wat betreft de gitaren lijkt het devies vooral begeleiden en stevig beuken te zijn, solo’s zijn zeldzaam en springen niet direct uit het geheel.

Veel energie lijkt afkomstig te zijn van Wouter Dielesen die zich uitbundig uitleeft op de drums. De bas mag een beetje een ondergeschoven kindje heten, in de massa van wat op zich een overdaad aan gitaar mag heten, lijkt er nauwelijks plaats voor te zijn. Toch knap dat de band zo’n transparant geluid weet te produceren. Wellicht zorgt de punkrock en emo invloed voor een zekere pas op de plaats?

Fris en Vooruitstrevend

‘Midnight Arsons/Morning Ghosts’ is een fris maar ook solide album. Het staat als een huis en is vooruitstrevend bovendien. De plaat doet aan als een overweldigende ontlading van energie die zich misschien niet laat vergelijken met een orkaan, maar toch wel een zeer flinke bries. Zo eentje die je de macht over het stuur kan ontnemen; dodelijk.

Toch lijkt het erop alsof de band nog meer in zich heeft, wat zou er bijvoorbeeld gebeuren als het aandeel metal wordt terug geschroefd? Wellicht zou er meer ruimte zijn om meer uit de gitaren te halen. Zou er misschien nog een ballad inzitten?

Misschien komen we het te weten bij een volgend album…