Review: My Morning Jacket – Circuital

« Live Review: Explosions In The Sky @ Indiestad 2011 | Video: Cloud Cult – The Exploding People »

In de 12 jaar van zijn bestaan heeft My Morning Jacket laten horen vele stijlen aan te kunnen. Een uiteenlopende verzameling kwam voorbij, te beginnen met door country beïnvloedde indie rock, later werden ze meer experimenteel. De band doorliep nog een meer psychedelische fase met en een album als ‘Highly Suspicious’ mag worden gecategoriseerd als funk. Maar hoe verrassend deze band nu en dan ook uit de hoek kwam, het bleef te bevatten voor een groot publiek. Van enige vervreemding van de fans is nooit echt sprake geweest.

Verslavende Werking

‘Circuital’, Het zesde album van dit vijftal uit Kentucky, werd van te voren aangekondigd als een terugkeer naar de roots. Niet direct heel erg spannend dus, geen verrassende stijl dit keer. Wel voor de eerste keer een album waarin de band het gevaar zou kunnen lopen zichzelf te herhalen. Aan de andere kant, van een band die altijd zoveel muzikale uitdaging heeft gezocht mag je verwachten dat er ook werkelijk iets nieuws onder de zon verschijnt.

Dan nu de geruststelling, ‘Circuital’ is een album dat opzich zelf staat en origineel mag heten. Het album opent spannend en donker en mysterieus met het nummer ‘Victory Dance’. Het bevat verschillende elementen die een zeer verslavende werking hebben, neem bijvoorbeeld een geniaal intro of het heerlijke zwaar aangezette gitaarwerk.

…En ja, het intro is geniaal en verwachtingsvol (horen we daar nu echt koperwerk of niet –ja heus!). Echt een nummer om meerdere malen achter elkaar te horen.

George Harrison

Zet ‘Victory Dance’ naast een nummer als ‘Holdin On To Black Metal’ en het is duidelijk dat het album bepaald niet eentonig is. Het nummer gaat -je had het kunnen raden- over een niet aflatende liefde voor Black Metal, maar dan wel heel bijzonder uitgevoerd met onder andere een kinderkoor, uitbundig aanwezige blazers en, op de achtergrond, stevige riffs.

In zijn geheel doet het album ‘Circuital’ aan als zeer door de muziek van de late jaren ’60 en de vroege jaren zeventig beïnvloedt. Denk daarbij aan bands als The Who maar ook -want subtieler- The Kinks. Songs als ‘Movin Away’ en ‘Wonderful (The Way i Feel)’ zijn warm en intiem te noemen. Het zijn songs in een traditie die ingezet is door George Harrison; toegankelijk maar onderhoudend (denk aan ‘Something’ en ‘While My Guitar Gently Weeps’).

Ervaring

‘Circuital’ is de vrucht van een band die zich al twaalf jaar lang aan het bewijzen is; degelijk en solide. My Morning Jacket gooit het met Circuital op zijn ervaring en levert daarmee uitstekend werk. Dit album laat zich keer op keer met veel plezier beluisteren en is kenmerkend voor de grote kracht van My Morning Jacket: Eigenzinnig, vindingrijk, vooruitstrevend en tegelijkertijd zeer toegankelijk.

My Morning Jacket kan met gemak nog 12 jaar mee!

My Morning Jacket – Circuital by cooperativemusicuk