Review: Muffler Men – Trigger And Fly

« Listen: The Rosebuds – Woods | Review: Note To Amy – Midnight Arsons/Morning Ghosts »

Wie dacht dat Triggerfinger de enige Belgische band op dit moment is die snoeihard kan rocken, moet zijn mening herzien: hier is Muffler Men! Deze band uit Gent is operatief sinds 2009, beschikt over een uitstekende live reputatie en heeft dan nu ook eindelijk zijn debuutalbum uit: ‘Trigger And Fly’.

Goede Basis

Muffler Men rockt hard -wat wil je, twee van de drie leden hebben een metal achtergrond-, maar levert desalniettemin songs die voor een grote doelgroep goed te behappen zullen zijn. Het trio hangt qua stijl tussen Stone Temple Pilots en Foo Fighters in. Soms explosief maar alleen omdat de band veel aandacht besteedt aan de opbouw. Maar al te vaak is op ‘Trigger And Fly’ de spanning onderhuids voelbaar. Deze Belgen verstaan de kunst van het doseren. Ze bewegen daarmee de luisteraar naar het puntje van zijn stoel, klaar om een gat in de lucht te springen!

Puristen kunnen hun hart ophalen bij Muffler Men, de band bezondigt zich niet aan al te veel afleidende extra’s (een paar samples daargelaten), maar zorgt er in de eerste plaats voor dat het in de basis goed zit. Bas en drums staan daarbij garant voor hevige hartkloppingen en adrenaline stoten. Voorman Steve De Vlieger beschikt over een subtiel donker getint, soliede en melodieus stemgeluid maar hij weet bovenal zijn gitaar te laten gieren als het moet, al is hij ook niet vies van her en der een stevige reeks akkoorden.

Slechts een enkele keer (bij ‘Killer On The Loose’, hell yeah dat nummer rockt!) wordt de hulp van extra gitaar in geroepen en op ‘All Dressed Up’ horen we een nogal jazzy aandoende trompet. Leuke extra’s, maar Muffler Men kan in feite ook heel goed zonder.

Creativiteit

‘Trigger And Fly’ beslaat qua tijdsduur nog geen driekwart uur. Een beetje kort, maar ergens is dat misschien ook wel goed, het album weet nu in zijn geheel prima te vermaken. Muffler Men valt niet in de herhaling maar weet song na song de aandacht vast te houden met telkens weer een originele insteek. Qua sound en tempo is de band erg consistent maar dat is geen beperking. Er zit voldoende creativiteit in het vat voor doeltreffende gitaarsolo’s, baspartijen die vol in de aanval gaan of goed uitgebuite hard/zacht contrasten.

OK, textueel is hier niks bijzonders gaande maar hallo, daar moet dit soort rock het nooit van hebben!

Wie Muffler Men nog nooit live heeft mogen meemaken snapt met dit album toch waar die goede reputatie vandaan komt. Deze band is er in de studio goed in geslaagd om een album samen te smeden waar de energie van af spat. Er is dreiging, explosiviteit maar vooral ook creativiteit. En dan te bedenken dat ‘Trigger And Fly’ nog maar het debuut is. Is Muffler Men een verzameling rockgoden in wording?