Review: Hellfueled – Emission of sins

« Hot Video Alert: Animal Collective – Guys Eyes | Hot Video Alert: El Guincho – Hindou »

Hellfueled, de naam roept associaties op met stoere, mannelijke heavy metal. Gelijk komt de vergelijking met de muziek van The Hellacopters naar boven. Uiteraard is dat een andere band maar ik ben benieuwd of de vergelijking verder gaat dan de prefix ‘Hell’. Tijd voor een kennismaking!

Dit product is zeker niet het eerste CD’tje van de Zweden. ‘Emission of Sins’ is het vierde wapenfeit en volgt het in 2007 verschenen ‘Memories in Black’ op. Voor dit album is er gekozen om samen te werken met producer Rikard Löfgren welke eerder heeft samengewerkt met bands als Deathstars en Sparanza. Rikard Löfgren schreef ook mee aan de nummers en de viertallige band hoopt hiermee nieuwe en verse ideeën aan de muziek toe te voegen, almede aan het algehele geluid te werken.

Hellfueled maakt muziek met ballen. Zodra de zanger zijn keel open zet, denk je gelijk “hee, da’s Ozzy!” En hoewel dat natuurlijk niet zo is, lijkt zanger Andy Alkman wel behoorlijk op Ozzy ten tijde van ‘Blizzard of Ozz’. De vergelijkingen houden hier ook direct op aangezien de muziek zelf in de verste verten niet op de muziek van Ozzy lijkt. Toegegeven, het meerendeel van de nummers zijn mid-tempo krakers waar Ozzy er ook zoveel van heeft, maar de muziek van Hellfueled heeft genoeg andere elementen om de vergelijking te doen verdwijnen.

De nummers liggen lekker in het gehoor en zijn qua songstructuur vrij simpel, en dus makkelijk te volgen. Er is zeker aandacht besteed aan de makkelijk te herkennen refreinen, waarbij “Where angels die” en “For my family and Satan” goede voorbeelden zijn. De productie zit lekker in elkaar en het geheel luistert makkelijk weg; lekker voor een fijne zomerdag of onderweg in de auto. Vooral “Save me”!

Toch begint na een paar keer luisteren de verveling toe te slaan. Je begint bepaalde zanglijnen te herkennen die je in een eerder nummer hebt gehoord, en de beperkingen van Andy Alkman worden steeds duidelijker. Of je wilt de band wel eens iets anders horen doen dan alleen maar mid-tempo nummers. Wat dat betreft staan er eigenlijk te veel nummers op deze CD met dezelfde structuur en ‘feeling’.

“Emission of Sins” lokte gemende gevoelens bij mij uit. Aan de ene kant klinkt het allemaal lekker en zal de CD het ook zeker goed doen bij fans van het genre. Toch klinkt het na een paar keer kritisch luisteren allemaal hetzelfde. Ik twijfel dan ook of ik dit echt een goed album vind; leuk is het wel! Zeker voor de luisteraar die niet te veel fratsen wil en geen behoefte heeft aan kritische luisterbeurten, zal “Emission of Sins” een zeer aangename plaat zijn!