Review: Code Pie – Love Meets Rage

« Live Review: Wovenhand @ Paard van Troje | Video: Bravestation – White Wolves »

Het is zaak op je hoede te zijn als een label roept helemaal ondersteboven te zijn van een album. Hebben we het over het kleine indie label Indiecater echter, dan is het zaak om op onderzoek uit te gaan. Zeker, dit label zal heus vrolijk worden van een hoge omzet, nog vrolijker worden ze van goede indie en van uit die overtuiging zetten ze hun waar op de markt. Wel nu, met Code Pie’s nieuwe album ‘Love Meets Rage’ wenst ondergetekende ze zeker goede handel toe!

Wanorde

Kenmerkend aan ‘Love Meets Rage’ is de lichtelijke wanorde die eruit spreekt. Nee, wees niet bang, van avant gardistische experimenten is geen sprake. Eerder lijkt het erop dat deze Candese band heerlijk losjes aan het musiceren is. Een zeskoppige band wel te verstaan, dat leidt al snel tot een ietwat rafelig geheel met vele afzonderlijke muzikale lijntjes. Tel daarbij op dat het album nogal lo-fi (door de band zelf!!!) is opgenomen en je weet; het zal de massa niet bereiken. Het zal te eigenzinnig voor het o zo alternatieve 3fm (ahum), laat staan voor diegenen die daar naar luisteren.

Genoeg gezeverd, Code Pie zal, voor diegenen die er voor open staan, namelijk een hoop harten kunnen veroveren. Allereerst stort de band een enorme weelde uit over je speakers. Uit de onvaste (ja, deze band kleurt graag buiten de lijntjes…) melodieën spreekt enorm veel vreugde. De band trakteert ons daarbij op uitbundige percussie, losjes aangeslagen gitaren en vol verve voert het koperwerk het hoogste woord. Wie niet oppast zou zomaar gelukkig kunnen worden!

Jammen

Het album is ontstaan uit 3 jaar jammen. En hoewel de band per nummer wel degelijk een uitgestippelde lijn volgt, voelt ‘Love Meets Rage’ ook daadwerkelijk aan als een jamsessie. Niet zelden bouwt de band met een zekere gretigheid zijn songs uit. Voor de luisteraar lijkt het er maar wat vaak op, of alles loopt zo in de soep. Fout gaat het nooit (al schuurt het er nu en dan tegen aan), maar de spanning dat het fout zou kunnen gaan voegt zeker een gezonde mate van spanning toe aan dit album.

In welk kader je Code Pie moet plaatsen? Noem het maar indie folk-rock met een licht anarchistische inslag. Op ‘Love Meets Rage’ zit de band duidelijk lekker in zijn vel, wat een sympathieke plaat oplevert die genoeg mensen zeer blij zal maken. Niet voor de massa, dat zou dan ook maar parels voor de zwijnen zijn. Nu ja, waarschijnlijk is dat ook niet waar ze bij Indiecater ook echt op hadden gehoopt…

Muddy Shoes by Code Pie

Koop dit album via Indiecater