Review: Ariel Pink’s Haunted Graffiti – Before Today

« Hot Video Alert: MGMT – It’s Working | Listen: The Gaslight Anthem – American Slang »

Wat zegt het nou helemaal dat een album is geproduceerd door de kleinzoon van Quincy Jones? Feitelijk helemaal niks natuurlijk. Marketing technisch is het wellicht de moeite waard om het te vermelden, omdat het mensen zal aanspreken. Daar blijft het dan ook wel bij qua toegevoegde waarde. Niet in het geval van Ariel Pink’s Haunted Graffiti.

De muziek van Ariel Pink’s Haunted Graffiti heeft zich gevormd door inspiratie afkomstig van bands als Fleetwood Mac, Michael Jackson, Steely Dan en Roxy Music. In de eerste jaren van deze eeuw kwam dat vooral tot uiting in zelfgemaakte tapes, met daarin fragmenten van bekende hits van de genoemde inspiratie. Deze werden dankbaar gebruikt door Ariel Rosenberg (de man achter Ariel Pink’s Haunted Graffiti) die er zo een geheel eigen sound mee bewerkstelligde.

Wanneer zo’n iemand een CD gaat opnemen, is dan de kleinzoon van een van de grootste producers ooit niet op z’n minst historisch helemaal juist? We hebben te maken met muziek die voor een groot deel is geleend uit de jaren ’70 en ’80. Het eigentijdse eraan is dat er een vertaalslag wordt gemaakt naar nu. Het klinkt nostalgisch maar feitelijk is het dat niet. Quincy Jones heeft de jaren ’80 een sound meegegeven, zijn kleinzoon Sunny Levine snapt die sound, maar weet ook wat nu de vraag is.

Het album ‘Before Today’ is bij voorbaat een ode aan muzikaal vervlogen jaren, dat kun je vaststellen zonder er naar te luisteren. Nog beter, dit album is de eerste die hij volledig professioneel heeft uitgegeven. Alle eerdere releases van deze man zou je als zelfgemaakte knutselwerkjes kunnen beschouwen. Weet wel dat die knutselwerkjes vele andere muzikanten hebben beïnvloedt. Nu is het dan eindelijk zover dat Ariel Pink’s Haunted Graffiti een professioneel geproduceerd album aan een groot publiek mag voorschotelen.

Of het wat is?

Ja! Je zou kunnen stellen dat ‘Before Today’ vol staat met catchy pop songs, maar dan wel overgoten met een jaren ’80 sound van vanjewelste. Het is de synth die de hoofdrol speelt, en basloopjes die zo van Michael Jackson lijken te zijn overgenomen die de liedjes dansbaar maken. Dat alles in een wat psychedelische context met nu en dan vlagen van humor. Je begrijpt dat we hier met een bijzonder album te maken hebben. Al is het wel een album dat eerst wat onwennig aanvoelt.

De combinatie tussen pop en experimenteel zorgt voor veel luisterplezier. Niet alles is wat het lijkt. ‘Before Today’ doet soms wat aan als een gepasseerd station, feitelijk gezien is het een meesterwerk.