Recensie: Pulled Apart By Horses – Tough Love

« Recensie: WE ARE FM – Season One | Audio: Blood Red Shoes – Cold »

Hoeveel bands die iets met paarden hebben kennen we onderhand? Eens zien: Onlangs kon je op Ekaya nog lezen over Horses on Fire. Dan was er nog Band of Horses en in het Haagsche schijnt een band actief te zijn onder de naam Allergic to Horses… Pulled Apart By Horses behoort natuurlijk ook tot dit rijtje en mag zichzelf misschien wel de meest vurige van allemaal noemen. Een echt Engels volbloed!

Pulled Apart By Horses is zo’n band die zijn naam eer aandoet. Beluister het nieuwste album ‘Tough Love’ en je voelt je als het ware gevierendeeld. Niet iedereen zal dat direct als positief ervaren, maar het zegt iets over de power die in deze band huist. Dit album is wat dat aangaat als een orkaan die slechts een half uur nodig heeft om een aanzienlijk spoor van vernietiging na te laten.

Satanische zang

‘Tough Love’ beukt je murw en laat je uiteengereten achter

‘Tough Love’ is een aaneenschakeling van songs die zich kenmerken door satanisch hoog aandoende zang, begeleid explosief gitaar- en baswerk en door adrenaline gedreven drums. Rustig aan? Daar doet deze band niet aan. Jazeker, er wordt gevarieerd in speeltempo, de ondergrens doet echter nog altijd aan alsof je met 150 kilometer per uur over het asfalt wordt getrokken. Au.

In vele opzichten is het maar goed dat ‘Tough Love’ slechts 32 minuten duurt. Ten eerste is daar je gezondheid; al zou je dit album ook uiterst passief beluisteren, hij put je onherroepelijk uit. Energie zo puur en vlammend is nu eenmaal niet makkelijk te degusteren…
Een tweede belangrijke reden, na een half uur lijken alle riffs op elkaar en wordt het steeds lastiger enige melodielijn te herkennen. ‘Tough Love’ duurt dus precies lang genoeg.

Zelfkastijding

‘Tough Love’ beukt je murw en laat je uiteengereten achter. Heb je een hekel aan jezelf, schaf dit album aan. Beschouw je jezelf meer als een muzikale fijnproever? Schaf dit album ook aan! Er is niks mis met een potje gezonde zelfkastijding!