Recensie: Porcelain Raft – Strange Weekend

« Audio Upload: Judith De Graaf – Free To Love | Video: Psychologist – Propellor »

Slaapkamerartiesten worden in het huidige internettijdperk, steeds makkelijker uit hun slaapkamer getild en op grote podia en platenlabels geplaatst. Een goed voorbeeld hiervan is Youth Lagoon die vorig jaar met zijn album ‘Year Of Hybernation’ grote oren deed opzetten. Porcelain Raft kent dezelfde formule en levert dan ook dezelfde soort muziek.
Porcelain Raft is het soloproject van Mauro Meriddi, hij verliet de band Sunny Days Set Fire om er aan te kunnen werken. Ik ben er niet rauwig om. Het debuutalbum ‘Strange Weekend’ is een klein kunstwerk te noemen.

Onderdelen

In tegenstelling tot Youth Lagoon, heeft Mauro Meriddi de anti-depressieva wel kunnen vinden. Op een paar terugvallen in duisternis na, heeft ‘Strange Weekend’ een hoopvol en opgewekt karakter. Zoals bij veel van dit soort electropop acts, zijn de lyrics soms niet goed te verstaan.

Op het eerste nummer ‘Drifting In And Out’ bestaat 70% van de tekst uit het herhalen van de titel dus dat valt goed te volgen. Deze tekst wordt begeleid door een psychedelische beat die tegelijkertijd vrolijk en duister is. Een schrille achtergrond vocaal geven het nummer een heerlijk vol geluid. Binnen deze onderdelen zitten een gezonde variatie die het nummer een goede houdbaarheid meegeven.
Dat er ook variatie tussen de nummbers bestaat, hoor je gelijk al bij het tweede nummer ‘Shapeless & gone’. In tegenstelling tot het vorige nummer heeft deze een folk-achtige kern. Ontspannende gitaarrifs en een echoënde percussie geven Mauro Meriddi’s aangename stemgeluid goed de ruimte.

“De opbouw is geweldig goed getimed en vol harmonie!”

Onderdelen part 2.

Elk nummer van het album bespreken zou leiden tot een akelige lange review, toch moet ik ook bij het derde nummer stil staan! ‘Is It Too Deep For You?’ is eets moeilijker verteerbaar maar zeker even schoon als zijn voorganger! Een wederom dromerige zang, vergezeld door een grimey hiphop beat, worden terloops in het nummer versterkt door een loungy gitaar en steeds drukker wordende samples. Ook hier is de opbouw geweldig goed getimed en vol harmonie.

Ondertussen ben ik er wel achter dat ik bij bijna elk nummer de hemel in kan prijzen! Kippenvel krijg ik bijvoorbeeld van de episch aandoende ballad ‘Blackwords’. Ook moet er zeker even stil worden gestaan bij de album teaser ‘Unless You Speak From The Heart’. Een simplistische pianoriedel wordt verdronken in synths en percussie. Het maakt het nummer zwaar bouncebaar. Dit nummer zal het geweldig doen in een decadente cabrio met een veel te dure zonnebril op je neus.

Verdict

Genoeg gepraat over de losse onderdelen van deze gem. Ik voorspel vol vertrouwen, dat dit album een aardige fanbase gaat creëren. Mijn enthousiasme telt in ieder geval voor drie!
Deze man bezit een onvoorstelbare muzikaliteit die hij op een originele manier weet te uiten. Deze originaliteit weet hij te combineren met een breed assortiment aan sounds en ritmes. Dit maakt het album toegankelijk voor fans van verschillende genres. Strange Weekend, dat het best tot uiting komt op een koptelefoon, is het eerste album dat mij in 2012 echt weet te ontroeren!