Recensie: Petter Carlsen – Clocks Don’t Count

« Audio: John K. Samson – When I Write My Master’s Thesis | Video: Secret Rendezvous – Paint The Town Red »

Als je de titels van de nummers op Petter Carlsen’s album ‘Clocks Don’t Count’ leest dan zou je de moed zomaar in de schoenen kunnen zinken. Een greep: “Table for one’, ‘Spirits In Need’, ‘Even dead things feel your love’… Alle ingredienten voor een zeer bedrukte stemming, zou je denken.

Luchtig

Er zijn meer redenen om bij voorbaat te denken dat dit album wel eens zwaar deprimerend zou kunnen zijn. Deze Noorse singer/songwriter komt uit het gedeelte van Noorwegen waar het een bijna een half jaar lang donker is. Een omstandigheid die sommige mensen de lust van het leven berooft. Als je dat in acht neemt dan is ‘Clock’s Don’t Count’ eigenlijk een vrij luchtig album. Nu ja, dat is relatief.

De titels en songteksten zijn zwaarmoedig te noemen. Dat geldt echter niet per definitie voor de muziek. ‘Table for one’ mag in tekst dan aandoen als een nummer van Andre Hazes (alleen dan zijn Engelstalige equivalent -anyone?), muzikaal gaat die vergelijking totaal niet op! Het openingsnummer begint een tikkeltje druilerig, maar wordt halverwege prachtig uitgebouwd met een welkome overdadigheid aan meerstemmigheid en strijkers.

Pakkend

Wat te denken van ‘Spirits In Need’? Voor een nummer met een dusdanig wanhopige titel is het verrassend uptempo, het nodigt uit om mee te zingen. Al met al wordt het al vrij snel duidelijk: ‘Clock’s Don’t Count’ is geen depressief album van een gekwelde ziel. Stemmig misschien. Maar als ‘Spirits In Need’ gecategoriseerd kan worden als stemmig, wat is die kwalificatie dan nog waard? Het nummer kan gerust als een van de hoogtepunten van het album worden gezien. De melodie nestelt zich met groots gemak in eenieders hoofd, de muzikale aankleding is goed verzorgd en vlot.

Over muzikale aankleding gesproken. Noem Petter Carlsen een singer/songwriter, maar verwacht geen minimale begeleiding. Vokalen, strijkers en uitmuntend maar bescheiden gitaarspel bepalen de smaak. En of nummers nu uptempo zijn of toch een net iets trager verloop kennen zoals ‘Even Dead Things Feel Your Love’, ze weten altijd te pakken.

‘Clocks Don’t Count’ is daarmee een welhaast drempelloos album. Maar ofschoon het niet deprimerend is, echt vrolijk wordt het nooit. Een volwassen muzikale ontwikkeling is daarom wel vereist om dit album op waarde te schatten.

Bekijk ook de live video die Ekaya maakte van het nummer ‘Even dead things feel your love’