Recensie: Moss – Ornaments

« Video: Peter Broderick – It Starts Hear | Audio: The Jealous Sound – A Gentle Reminder (Album) »

Brits of Amerikaans zijn ze vaak, de bandjes die mij albums leveren waar ik werkelijk euforisch van kan worden. Soms Zweeds of Belgisch. Bijna nooit Nederlands. Misschien omdat ik ze niet zo kan, of wil ervaren. Bij ‘Ornaments’ het nieuwe album van Moss ligt dat anders. Deze band speelt op het niveau waar het er niet toe doet waar je vandaan komt, muziek die grenzen met gemak zal kunnen overschrijden.

Doves

Betekent het dan dat ik lyrisch ben over ‘Ornaments’? Nou nee, maar wel bovengemiddeld enthousiast. Op eenzelfde manier als met een band als het Britse Doves. Een band waar Moss wel een beetje aan doet denken, zeker als het gaat om hoe een nummer als ‘Tiny Hope’ naar het einde toe wordt uitgebouwd. Subtiel gitaargetokkel wordt door vocalen en percussie naar grotere hoogten getild.

Een nummer als ‘Give Love To The Ones You Love’ ligt zou ook zo van Doves afkomstig kunnen zijn, hetgeen een compliment mag heten. Maar hoewel Doves op het album ‘Kingdom of Rust’ een nummer heeft staan dat ‘Spellbound’ heet, doet de gelijknamige track op ‘Ornaments’ aan als een regelrechte Vampire Weekend rip off. Dansbaar of niet, hier lijkt de identiteit van Moss een beetje zoek.

Oneindigheid

Kalm en subtiel is Moss op z’n sterkst

Moss komt het sterkst uit de hoek als het gaat om kalme en subtiele nummers. Dat neemt niet weg dat meer uitbundige songs afbreuk doen aan het solide geheel dat ‘Ornaments’ is. In tegendeel, ze zorgen ervoor dat de aandacht van begin tot eind gevat is. Door met ‘Almost A Year’ een beetje op de Ariel Pink’s Haunted Graffiti toer (hier geen verlies aan eigenheid!)te gaan, wordt de mogelijkheid geschapen om met slotakte en titelnummer ‘Ornaments’ tot in de oneindigheid door te gaan, zonder dat het ook maar een moment vervelend wordt.
Is dat nummer eenmaal voorbij, dan kan het bijna niet anders of je zapt vol verwondering terug naar voorgaande songs. Om er dan achter te komen dat het inderdaad zo goed is als dat je de eerste keer al meende te horen.

Dikke voldoende

‘Ornaments’ is een sterk en solide album met internationale potentie. Of Moss nog kan groeien? Toch wel. Niet als het gaat om kwaliteit, maar toch zeker wel op het vlak van eigenheid. Hierin is de band al ver gevorderd, de uitdaging zit hem echter in het overstijgen van associaties met bands die wel eens als inspiratiebron kunnen hebben gediend.
Toch, om echt positief af te sluiten: sterk album, dikke voldoende!