Recensie: Horses On Fire – Horses On Fire

« Video: Hannah Cohen – The Crying Game | Video: Luise Pop – Time is a Habit »

Voor het ontstaan van de Belgische band Horses on Fire mogen we Kabouter Wesley bedanken. Voorman Michélé De Feudis en gitarist Thijs De Cloedt komen in 2008 met elkaar in contact, door hun werkzaamheden omtrent het animeren van de licht ontvlambare dwerg. Al snel komen ze erachter een passie te delen: Muziek.

Als Michélé’s broer Alessandro (drums) en Anthony Statius (bas) erbij zijn gehaald is de band compleet en is Vlaanderen een energieke gitaarband rijker. Debuutalbum ‘Horses On Fire’ laat een lichte voorliefde voor jaren ’70 doorschemeren. Al was het maar omdat het deels op tape is opgenomen. Bovenal moeten deze Belgen het niet van computers hebben als het om muziek gaat. Dit is rock in een zeer pure vorm!

Furie

“Dit is rock in een zeer pure vorm!”

Titels als ‘Violent Highs’, ‘Raw Meat’ en ‘Your Blood’ verraden de aanwezigheid van enige furie op dit album. Toch is het geen explosie aan zinloos geweld, eerder is er sprake van gekanaliseerde woede. Horses on Fire wisselt per nummer van tempo, leeft zich van tijd tot tijd uit maar neemt ook de nodige adempauzes. Het is een mooi spel van vooral heel veel dreiging. Slechts een enkele keer dient Horses On Fire de soep waarlijk heet op.

Furieus of niet, in de praktijk blijkt Horses on Fire een zeer berekenende band, die er bovendien een nogal subtiele touch op na houdt. Het nummer ‘Wolfman In Disguise’ bijvoorbeeld kent een opbouw die tot gierende solo’s en stevig beukende drums lijkt te leiden. Hoe anders ontwikkelt dit nummer zich! In plaats van een ware rock eruptie belanden we in veilig onderkomen van donkere samenzweerderig klinkende stemmen. Teleurstellend is dat in geen geval, het toont dat we hier te maken hebben met een band die onverwachte keuzes durft te maken!

Fundament

Aan eigenheid geen gebrek bij Horses On Fire, al ontstaat toch wel lichtelijk de indruk dat de band nog een klein beetje aan het zoeken is welke richting die in zou willen slaan. Aerosmith klinkt soms een beetje door, Deep Purple ook en zelfs ZZ Top. Aan de andere kant lijkt de band met een nummer als ‘Your Blood’ ook wel wat te voelen voor de voetsporen die de White Stripes hebben achtergelaten. Het is ze vergeven, we hebben hier immers te maken met een debuutalbum!

Belangrijk voor nu is dat Horses On Fire op zeer overtuigende wijze van zich laat horen. Er is voldoende ruimte voor toekomstige groei; Solo’s zouden nog uitbundiger kunnen, riffs nog harder. Feit blijft dat het fundament voor een ware rock sensatie is gelegd!