Review: Rammstein – Liebe Ist Fur Alle Da

« Review: Weezer – Raditude | Review: Train – Save Me San Fransisco »

Lange tijd kwam ik niet verder dan het eerste nummer op ‘Liebe ist fur alle da’, het nieuwste album van Rammstein. Wat wil het geval? ‘Ramm Lied’ is een nummer die alle essentiële Rammstein-elementen (die ik kan waarderen) in zich heeft. Er is de synthesizer die zo heerlijk over de top is. Er zijn de stevige gitaren die welhaast gedragen worden aangeslagen. Het is een en al bombarie, gecompleteerd door een zware Duitse stem.

Naar mijn idee bedient Rammstein twee groepen muziek liefhebbers. Je hebt de fans van zogenaamde ‘Dance Metal’. Zij wensen doorgaans geen onvertogen woord over Rammstein te horen en anders geven zij de wind van voren. Dan heb je nog de mensen die van Rammstein vooral de humor inzien.

Duitsers met humor, dat is een wonder op zich. Feit is dat Rammstein de westerse maatschappij vaak een spiegel voorhoudt. Die spiegel wordt niet altijd door iedereen begrepen. Zo weet ik dat er mensen bestaan die Rammstein aanzien voor een rechts-extremistische band. Tja, wie niet graag iets verder kijkt dan de eerste indruk zal in titels als ‘Links 2 3 4’ snel iets neo-nazistisch zien. Gelukkig zijn er genoeg mensen die beter weten, al maakt Rammstein het de man in de straat wel moeilijk.

Wanneer een zanger al zingend constateert dat hij een ‘dickaah’ heeft en zijn gesprekspartner een ‘pussy’, moet je die man dan al te serieus nemen? Ik zou zeggen van niet. Het nummer in kwestie (‘Pussy’) laat zien hoe pornografisch ingesteld onze wereld wel niet is. Daar mee is Rammstein nog geen band met pretenties, het is een hard rockende relativerende band.

‘Liebe Ist Fur Alle Da’ is een album die niet direct verrassend is, maar de Rammstein-liefhebber (tot welk kamp die ook behoort) zeker zal bekoren. Het is een stukje Deutsche Grundlichkeit, enerverend tot de laatste minuut.

Beluister dit album