Review: Polarkreis 18 – The Colour of snow

« De Partisanen – Leonard Cohen In Het Fries | Review: Little Joy – Little Joy »

Het tweede album van Polarkreis, ‘the colour of Snow’, kwam in oktober direct sterk binnen met het nummer ‘Allein, allein’. Dit nummer werd zelfs in Nederland opgepikt, wat nog steeds vrij uitzonderlijk is voor Duitse producties. De nummers zijn overigens vrijwel allemaal in het Engels (maar geen tenenkrommend Duits-Engels gelukkig). Zoals op hun wiki te lezen valt, zijn de vijf leden van Polarkreis 18 nog maar 23 jaar oud. Ze spelen echter al sinds 1998 met elkaar. Het zijn jonge muziekveteranen en dat is te horen ook!

Het hokje waar deze band in schijnt te vallen is de synthpop. We kunnen nog altijd moeilijk om de hokjes heen helaas. Het klopt op enige punten wel: het is dansbaar, de composities zijn gelikt, er wordt veelvuldig gebruik gemaakt van synthesizer en klassieke thema’s (koortjes en violen e.d.). Ik heb gezien dat ze het live voor elkaar krijgen een perfecte uitvoering weten neer te zetten. Puur vakmanschap. Het doet mij qua intensiteit wat denken aan Sigur Ross. De stem van zanger Felix Räuber lijkt erop maar hij ‘piept’ gelukkig iets minder. Hun muziek is naar mijn mening niet te vergelijken met enkele andere grote synthpop bands van dit moment: The Killers en Keane. Ze zijn een origineel juweeltje onder de bands van onze oosterburen.

Dit album neemt je mee op dromerige reizen over woelige zeeën maar zet je net zo snel weer neer tussen een dansende massa op een festival. Het blijft overigens vrij melancholische muziek. Hierdoor vermijdt het beter de kitscherigheid. Polarkreis 18 speelt op 15 januari in Grand Theatre, te Groningen op Eurosonic Noorderslag. Dit optreden is uiteraard uitverkocht!