Other Lives – Other Lives

« Review: Mew – No More Stories | Motorpsycho – Child Of The Future »

Zeer terecht vroeg een lezer van de Volkskrant zich onlangs af of de band Other Lives in Nederland al is opgepikt. Het antwoord luidt: neen.

Er is tot nu toe maar weinig Nederlandse aandacht naar deze band uitgegaan. Daar willen we bij deze verandering in brengen. Het gelijknamige album van deze band is al sinds april 2009 verkrijgbaar. Hoog tijd voor enige promotie.

Stijl achterover

Other Lives maakt muziek waar menig muziekliefhebber stijl van achterover zal slaan. “Wauw, er wordt dus nog steeds goede muziek gemaakt…” zal zelfs de meest in nostalgie verzonken Radio 2 luisteraar verzuchten. Het mooie is: de muziek van Other Lives is tijdloos. Dit blijft goed.

Zo tussen 2000 en nu is er een trend waarneembaar waarbij zowel indie als ook pop bands heel erg proberen te klinken naar muziek zoals die in vervlogen tijden is gemaakt. Fleetfoxes is daar een goed voorbeeld van. Het leidt tot goede muziek maar ook tot een wrang besef: die tijden zijn voor goed voorbij. Elke benadering blijft surrogaat. Hoe anders doet Other Lives het!

Uniek

Deze band maakt indie op zijn best. Other Lives heeft naar bands uit het verleden gekeken (waaronder Love, Pink Floyd?) en daar lering uit getrokken. Vervolgens is de band vooral zijn eigen ding gaan doen. Deze band kopieert niet, zij doet inspiratie op om vervolgens unieke muziek te creëren. Dat levert in dit geval iets op waar een simpele recensent alleen maar vol lof over kan zijn: Ingetogen Indie rock met folk invloeden die soms welhaast sprookjesachtig aandoet!

‘Other Lives’ is het tweede album van deze groep uit Oklahoma. In 2006 brachten ze onder de naam Kunek het album ‘Flight of the Flynns’ uit. Gezien het feit dat deze band nog redelijk jong is (ze spelen samen sinds 2004) mogen we hopen op nog veel meer goeds in de toekomst. Laten we bij deze met elkaar afspreken dat we Other Lives goed in de gaten zullen houden!