« Taking Back Sunday – New Again | Review: Future Of The Left – Travels With Myself And Another »

Album: Bad

Genre: Pop, funk, Disco

Release: 1987

Label: Epic

Waardering: 5/5

Koop Bad via Amazon

De King of Pop is dood en er is niemand om hem te vervangen. Als bewijs van eer daarom een recensie over een op dit moment 22 jaar oud album: ‘Bad’. Hoewel een minder groot verkoop succes dan ‘Thriller’, kun je ‘Bad’ zien als een van zijn meest authentieke albums. Zeker, het album moest het nogal van zijn marketing hebben, feit is dat 9 van de 11 nummers op dit album door Michael Jackson zelf geschreven zijn. Dat was eerder wel anders. (Op Thriller waren vier nummers van Michaels’ hand)

Naast dat hij een onbetwiste super artiest is, zou je naar aanleiding van ‘Bad’ mogen concluderen dat hij ook een getalenteerd songschrijver is geweest. Hoewel hij misschien nooit helemaal volwassen is geworden, heeft hij wat dat betreft meer talent in zijn donder gehad dan alle Idols en X-factor winnaars ter wereld bij elkaar; Hij kon zingen, dansen en zelf zijn muziek schrijven!

Het gekke is: als Michael Jackson zingt dat hij bad is, dan strookt dat niet met zijn persoon. Echt slecht is deze man nooit geweest. Goed: hij vond kinderen waarschijnlijk net iets te lief voor de gangbare norm. Dat heeft meer te maken met zijn eigen eeuwige adolescentie, toe te schrijven aan een uitzonderlijke en moeilijke jeugd. Michael Jackson was te lief en te breekbaar om echt bad te kunnen zijn. Punt is: ‘Bad’ is een fantastisch nummer en er is geen andere persoon of band op deze wereld die het zo zou kunnen uitvoeren.

Michael Jackson zingt op dit album niet zozeer over zichzelf als over zijn dromen. Dat is waar hij zichzelf als authentiek kan verkopen. ‘Bad’ is een nummer over hoe de dertig jarige Michael misschien zou willen zijn. Vandaar de overtuigingskracht. Een zelfde overtuigingskracht vindt je terug in nummers als ‘The Way You Make Me Feel’, en ‘Librarian Girl’. Niet te rijmen met de daadwerkelijke persoonlijkheid van Jackson, wel met een door hem gewenste persoonlijkheid.

‘Bad’ is de opvolger van het vijf jaar eerder uitgebrachte ‘Thriller’. Die laatste is zijn allergrootste succes ooit geweest. Toch is het helemaal niet zo gek om ‘Bad’ te zien als zijn beste album ooit. Dichterbij de echte Michael Jackson kun je muzikaal gezien niet komen. Dat is natuurlijk ook een verdienste van producer Quincy Jones, toch gaan alle credits uit naar de King Of Pop himself. ‘Thriller’ is een uiting van grootsheid, ‘Bad’ is een uiting van echtheid. Dat wil zeggen, de meest haalbare echtheid aangaande de persoon Michael Jackson.

Dat hij moge rusten in vrede.

Michael Jackson Bad