Review: MGMT – Congratulations

« News: De ultieme Pink Floyd Ervaring | Review: The Inspector Cluzo – The French Bastards »

MGMT, dat is indie die heel erg mainstream is. Debuutalbum ‘Oracular Specacular’ verwarmde de harten van muziekliefhebbers over de hele wereld met nummers als ‘Kids’ en ‘Time To Pretend’. Het album was onstuimig, energiek en had een origineel geluid.

‘Congratulations’ luidt de titel van MGMT’s nieuwste album. Natuurlijk lekte het album uit (niks nieuws daar), wat de fans de mogelijkheid gaf hun oordeel snel te vellen. Ik heb gespeurd op het internet naar reacties van MGMT fans en kan niet anders concluderen dan dat de meeste fans lichtjes teleurgesteld zijn. Ergens best wel een beetje begrijpelijk.

Anders dan ‘Oracular Specacular’, is ‘Congratulations’ een stuk ingetogener. Wat mij betreft een stuk makkelijker ook om te verteren, omdat er meer lijn in zit. Wel een stuk saaier over het geheel genomen, zeker voor de oppervlakkige luisteraar, omdat er op het eerste gezicht niet echt veel spectaculairs lijkt te gebeuren. Bij tijd en wijle is het niet anders dan heel erg braaf te noemen wat MGMT weet te produceren.

Het nummer ‘Siberian Peaks’ is andere koek. Het begint heel braaf, te vergelijken met het werk van The Mama’s & The Papa’s. Na 5 minuten houden de associaties met die band op. Er ontstaat sympathie voor de hogere, maar benepen sfeer die MGMT met dit nummer weet neer te zetten. Een ode aan de jaren ’60? In ieder geval een muzikaal meesterwerk, bestaande uit meerdere componenten met elk hun eigen karakter.

Dit album geeft zich niet in een keer prijs, het vraagt net iets meer inspanning van de luisteraar. Daarmee kan ik me voorstellen dat het niet direct een dikke verkoophit wordt voor MGMT (en de grote platenbazen die erachter staan). Het zal voornamelijk die mensen aanspreken die wel van wat experimenten houden. Mensen die enige sixties achtige weirdness en psychedelica wel kunnen waarderen. Want psychedelisch, dat is dit album maar al te vaak, en ja, qua muzikale thematiek wordt er maar wat graag geput uit de erfenis van de jaren zestig.

Psychedelische beatmuziek, dat is wat MGMT anno 2010 weet te brengen. Best goed, maar niet mindblowing. ‘Congratulations’ moet het vooral hebben van kleine verrassingen, en interresante invalshoeken. MGMT is verfijnder geworden…