Longwave – Secrets Are Sinister

« Review: Ben Lee – The Rebirth Of Venus | Review: Coeur De Pirate – Coeur De Pirate »

Artiest: Longwave

Album: Secrets Are Sinister

Genre: Rock, Indie

Koop Secrets are Sinister via Amazon

Ik hou van New York! Moet ik daar wel direct aan toevoegen dat ik daar tot mijn spijt nog nooit geweest ben. Vanwaar de liefde dan? Nou, vanwege de grote hoeveelheid geweldige muziek die daar vandaan komt. Ik noem bijvoorbeeld The Strokes, Interpol, The Secret Machines… Tik in de zoekbalk op ekaya.nl ‘New York’ in en je komt er al een heel aantal tegen.

Mijn laatste New Yorkse aanwinst heet ‘Secrets Are Sinister’. Dit is het laatste album van Longwave, een viertal uit Brooklyn die al sinds 1999 aan de weg timmert. ‘Secrets Are Sinister’ is hun zevende album en ik schaam mij heel diep te moeten zeggen dat het het eerste album is wat ik ooit van deze band heb gehoord.

Op dit album wordt het grote gebaar niet geschuwd, een mooie testcase voor je speakers. In grote lijnen laat deze plaat zich omschrijven als voluptueus en meeslepend. Zo begint en eindigt het zonder ooit in herhaling te vallen. Daarbij geeft de stem van zanger het geheel een goed tegenwicht wat voorkomt dat de muziek te bombastisch zou worden.

Bombastisch door de soms jankende gitaren, de volle sound, de vele effecten… Allemaal ingrediënten waarmee je als muzikant op moet passen voordat je een karikatuur van jezelf wordt. Dat gaat Longwave tamelijk goed af. Daarnaast is er ook ruimte voor meer ingetogen werk zoals ‘The Devel And The Liar’. Een welkom rustpunt na het veel heftigere, maar wonderschone, ‘Satellites’. Een mooie aanloop ook voor het wel zeer groteske ‘Lfe is Wrong’.

Ja, je kunt gaan zoeken naar de invloeden waardoor de muziek van Longwave is ontstaan. Kom je inderdaad vrij snel uit bij bijvoorbeeld The Strokes. Sterker nog, af en toe kom je dingen tegen die Coldplay had kunnen bedenken. Terwijl ik dit schrijf echter, heb ik het nummer ‘Shining Hours’ op staan en die maakt direct korte metten met de behoefte alsmaar te moeten vergelijken. Longwave is een band die zich tien jaar lang continu ontwikkeld heeft, invloeden van andere bands horen daarbij. Longwave is echter van niemand een kopie!

Naast ‘Union’ van The Boxer Rebellion heb ik er een album bij die ik nog vaak de revue zal laten passeren. Daarnaast zal ik gaan sparen voor een trip naar New York, zou toch graag eens de muzikale scene daar willen verkennen.