« Manic Street Preachers – Journal For Plague Lovers | Review: Sexton Creeps – Songs For My Kaiserin »

Artiest: Green Day

Album: 21st Century Breakdown

Genre: (Pop) Punk

Label: Reprise Records

Waardering: goed

Koop 21st Century Breakdown via Amazon

Op het succesvolle album Dookie, 1994 alweer, zingt zanger Billy Joe Armstrong vol overtuiging dat hij geen motivatie heeft. Mag het een wonder heten dat Green Day inmiddels aan zijn achtste album toe is? Had iemand gedurende de jaren ’90 durven denken dat de band in 2009 nog steeds zou bestaan? Dat Green Day ooit volwassen zou worden? Veel critici dachten waarschijnlijk van niet.

’21st Century Breakdown’ is inmiddels een feit. Het is de opvolger van een zeer succesvol album, ‘American Idiot’, uit 2004. Laatstgenoemde verraste vriend en vijand, niemand had zo’n succesvol album verwacht van de band die op dat moment zijn 17 jarige bestaan vierde. Het gebeurde echter onomstotelijk. Ik kan mij zo voorstellen dat ’21 Century Breakdown’ ook zo’n succes album gaat worden.

Ik baseer mijn verwachtingen op een vaag gevoel. Niet op muzikale kwaliteit. Met die kwaliteit zit het overigens wel goed, technisch niks op aan te merken. Punt is dat ik het hele album door een beetje een ‘been there, done that’ gevoel heb. Dat ligt, inderdaad lieve lezer, aan mij. Je zou ’21st Century Breakdown’ namelijk kunnen beschouwen als de perfecte opvolger van ‘American Idiot’.

‘American Idiot’ was een album vol kritiek op de Amerikaanse samenleving. Ook op ’21st Century Breakdown’ laat zanger Armstrong zich de mond niet snoeren. Op zijn eigen wijze bezingt hij gedurende het album het verhaal van twee jonge geliefden die door het Amerika van na Bush reizen, of liever: op de vlucht zijn. Het is dit gegeven wat het album een zekere lijn geeft. Een lijn die maar liefst 18 nummers duurt!

Was ik al die 18 nummers nooit eens blij verrast? Ach ja, ik moet toegeven dat een nummer als ‘Peacemaker’ mij wel kond bekoren. Het zijn nummers als deze die laten zien dat Green Day niet alleen veel van hetzelfde is. Nog een goede: ‘East Jesus Nowhere’, Green Day op zijn krachtigst. Gevoelig kan Green Day ook zijn getuige het nummer ‘Restless Heart Syndrome’.

Ik weet zeker dat ’21st Century Breakdown’ een album is dat vele mensen zal weten te charmeren. Green Day lijkt een gouden formule te hebben om de massa te betoveren. Dat doet het op zijn eigen kenmerkende wijze: herkenbaar, simpel maar niet dom. Green Day is een volwassen punkband geworden. Een band die mij, op een paar nummers en een piano hier en daar, niet echt weet te verrassen. Ik ben in deze waarschijnlijk de uitzondering op de regel; enjoy!

We zijn nog in afwachting van een goede clip…