« Review: Wilco – Wilco (The Album) | Taking Back Sunday – New Again »

Artiest: Gossip

Album: Music For Men

Genre: Pop Punk Rock

Label: Columbia

Waardering: 3/5

Koop Music for Men via Amazon

Als de sleutel tot succes voor een band ligt in het hebben van een uitgesproken frontman/frontvrouw dan zit het met Gossip wel goed. Zangeres Beth Ditto is wat je noemt een vrouw met ballen, a woman with a mission to kill. Ze schaamt zich nergens voor, iedereen mag weten dat ze lesbisch is en zwaarlijvig. Dat laatste heeft ze op menig cover laten zien…

Gossip is meer dan Beth Ditto alleen. De band begon in 1999 als een anonieme punkband totdat ze plotsklaps faam vergaarden met hun derde studio album ‘Standing in the Way of Control’ (2006). Dat album bereikte een nummer 1 positie op de UK indie chart.

Van het nieuwe album ‘Music For Men’ kunnen we waarschijnlijk nog veel meer verwachten. Zo krijgt dit album in Nederland een flinke lading wind in de rug door 3FM, die het nummer ‘Heavy Cross’ tot megahit uitriep. Daarbij, tegenwoordig zit Gossip bij platenmaatschappij Columbia, die zullen toch zeker wel weten hoe ze aan deze band geld moeten verdienen!

Is al dat (toekomstige) succes gerechtvaardigd? Wat Ekaya betreft wel. Beth Ditto zocht veelvuldig de publiciteit. Zo wordt haar naam zo’n beetje nergens meer genoemd zonder ook haar nieuwe vriendjes Kate Moss en Karl Lagerfeld daarbij te vermelden. Of het succes ook muzikaal gerechtvaardigd is, mag tot een vraagstuk van een geheel andere orde worden gerekend.

‘Heavy Cross’ is een dijk van een nummer, een single waarmee heel wat harten verovert zullen worden. Het belooft dan ook heel wat voor wat er op de rest van het album staat. Die belofte wordt alleen niet heel erg waargemaakt. Allee een nummer als ‘8th Wonder’, op het album direct na ‘Heavy Cross’ springt er nog wel redelijk uit, het barst van de energie. Wat de rest betreft is het vooral veel van hetzelfde. Het is alsof Gossip een kunstje heeft geleerd en dat meerdere malen uitvoert.

Gossip produceert met de single ‘Heavy Cross’ een fris geluid. De frisheid is er alleen een beetje af wanneer het album ‘Music For Men’ in zijn geheel beluisterd wordt. ‘Music For Men’ mag dan een succes worden, muzikaal gezien valt het, op een paar uitzonderingen na, wat tegen.