« Anne Soldaat – In Another Life | Review: Alexisonfire – Old Crows / Young Cardinals »

Artiest: Golden Silvers

Album: True Romance

Genre: Indie pop

Label: XL Recordings

Waardering: 3/5

Koop True Romance via Amazon

“Wat mis ik toch?” het was de eerste gedachte die ik kreeg bij het beluisteren van ‘True Romance’. Het is het debuut album van Golden Silvers, een in 2007 opgerichte band uit Londen. Enige verdieping in deze band leerde het mij: “Ik mis gitaar…”

Nu zijn er meer (populaire) muziekvormen die het zonder gitaar heel goed af kunnen. Golden Silver heeft echter voor de rest wel de bezetting van een rock bandje: Basgitaar, drums, een keyboard en vocalen… Daartussen zou een gitaar toch echt niet misstaan. En hoewel ik de muziek van Golden Silvers heel erg verfrissend vind ontwaar ik nu en dan toch een zekere leegte. Een leegte die met zes snaren snel zou zijn opgevuld.

Goed, geen gitaar, ik heb me er bij neergelegd. Ik heb me geconcentreerd op wat Golden Silvers te bieden heeft, niet wat er aan zou ontbreken. ‘True Romance’ is een plaat die vol staat met hele catchy en melodische nummers. Over de hele linie genomen lekker uptempo en zorgeloos. Sommige nummers zou je kunnen vatten onder de noemer ‘pop songs’, Golden Silvers is echter zoveel meer!

Wie naar ‘True Romance’ luistert krijgt al snel de muzikale rijkdom van Golden Silvers mee. De band brengt een verfrissende mix van jaren 70 en 80 invloeden, disco, funk en soul. De achtergrond vocalen hebben een hoog Beach Boys gehalte en maken van ‘True Romance’ een heel geschikte zomer plaat. En hoewel de band flink wat inspiratie heeft opgehaald uit vervlogen tijden doet de band nooit retro aan. Eerder tijdloos.

Tijdloze muziek, swingend en zomers. Had ik het eerder over het ontbreken van de gitaar? Vergeet die uitspraken. Ja, een slaggitaar nu en dan had niet per se misstaan. Aan de andere kant: wat zou de meerwaarde van die gitaar zijn geweest?

De muzikale bezetting van Golden Silvers is als een witbiertje op een hete zomerdag: vol van smaak en zeer verfrissend. Laten we met zijn allen onze gitaren uit het raam gooien, het kan immers allemaal ook zonder!