Review: Girls – Album

« Review: Mammooth – Back In Gum Palace | Review: Adam Green – Minor Love »

Zit geluk niet heel vaak in simpele dingen? Wel nu, bij deze presenteer ik je een band met een simpele naam: Girls. Nog simpeler is de titel van het debuutalbum: ‘Album’.

Is de muziek ook simpel? Jawel!

Of toch eigenlijk niet? Genoeg stof voor een recensie in ieder geval…

Positieve Vibes

Wie ‘Album’ opzet wordt getrakteerd op vlotte akkoorden reeksen en ritmes die zorgeloos uit de instrumenten komen huppelen. De vibes uit dit album afkomstig, zijn positief en gaan vergezeld met een flinke dosis humor. Humor die duidt op relativeringsvermogen, iets wat zanger Christopher Owens nodig zal hebben gehad.

Owens is opgegroeid in een sekte genaamd ‘The Children Of God’. Groot worden in zo’n instantie gaat met een hoop ellende gepaard, zo is bekend dat Owens’ moeder gedwongen werd tot prostitutie. Allemaal ter meerdere ere en glorie aan God natuurlijk, maar vooral ook ten goede van de hoeveelheid luxe van de sekteleiding. Zou niet iedereen cynisch worden van zulke omstandigheden?

Levenslust

Sektes staan niet bepaald bekend om de vele goede muziek die ze voortbrengen. Toch is het de muziek binnen de sekte geweest waarmee Owens het meest mee is geconfronteerd. Naar reguliere albums mocht niet geluisterd worden, Owens moest het doen met de flarden muziek die als soundtrack werden gebruikt voor de toegestane films.

Met Owens’ achtergrond in het achterhoofd klinken de vrolijke, uptempo rock songs van Girls ineens een stuk anders. Toch moet je de titel van openingsnummer ‘Lust For Life’ niet als schertsend opvangen, Owens en zijn drie metgezellen geven absoluut blijk van een gezonde portie levenslust, al is het niet enkel gedans en handgeklap. Het prachtige ‘Laura’ is een goed voorbeeld van hoe de muziek van Girls heel simpel klinkt, dat ook is, maar enige diepgang niet ontbeert.

Gevoelig

Halverwege wordt ‘Album’ steeds gevoeliger en ingetogener. Ik kan niet zeggen dat ik heel erg gecharmeerd van die nummers ben. Ze zorgen echter wel voor een mooi contrast op dit album, een onverwachte wending. Je zou kunnen stellen dat ‘Album’ een verhaallijn heeft, uitmondend in een plot. Alles op ‘Album’ werkt toe naar de laatste drie nummers die eigenlijk alle eigenschappen van het voorgaande in zich hebben. Daarmee zijn het direct de meest rijke nummers van ‘Album’.

‘Album’ is een prachtig debuut voor niet zomaar een onbeduidend indie bandje. Ik kan me zo voorstellen dat Owens en de zijnen nog lang niet uit zijn gemusiceerd. Daarmee is de toekomst niet gevrijwaard van enge sekten, maar brengt ze in ieder geval een hoop goede muziek. Schrale troost? Wel nee, waar gemusiceerd wordt, daar wordt ten volste geleefd! Zeker als het Girls betreft, daar wordt je als muziekliefhebber gelukkig van!