Artiest: Gallows

Album: Grey Britain

Genre: Punk

Label: Warner Bros

Waardering: 4/5

Koop Grey Britain via Amazon

Van een punkband die een contract tekent met Warner Bros zou je verwachten dat die (a la Green Day) wel iets softer zou worden. Er moet wel veel geld aan worden verdient niet waar? Hoe het ook kan bewijst Gallows. De band blijft, contract of niet, lekker zijn eigen gang gaan. Dat deed het op zijn eerste album ‘Orchestra Of Wolves’ (2006) en dat doet het ook op ‘Grey Britain’.

Hebben we het over Gallows dan hebben we het over een vijftal woedende twintigers uit Londen. Waar ze woedend op zijn? Hetzelfde als waar punkers in 1976 ook al kwaad op waren; de maatschappij, de politiek, dat soort dingen. Het is Warner Bros daarom wel goed dat Grey Britain zijn eigen gang gaat, naar het schijnt is er namelijk grote behoefte aan dit soort rauwe powerpunk in Engeland.

‘Grey Britain’ is voor 80% rauw en onbehouwen. De overige 20% laten een andere kant van de band zien, een kant die zich vooral goed leent om heel even adem te halen. Het betreft hier enige klassieke intermezzo’s en een wat rustiger opgebouwd nummer (The Vulture (Acts I & II)). Rustmomenten die uiteindelijk toch altijd uitmonden in wat de band het beste kan; hele stevige muziek maken.

‘Grey Britain’ is niet aan iedereen besteed. De hese zang van Frank Carter in combinatie met de snoeiharde drums en gitaren zal bij menigeen hoofdpijn veroorzaken. Reden voor liefhebbers van punk dit album juist wel aan te schaffen! Tja, toen deze band besloot zichzelf ‘Galgen’ te noemen heeft men niet de intentie gehad om de muziek die ze maken te verbloemen.

Hoofdpijn voor de een, ‘helemaal uit je plaat’ voor de ander. Niks daar tussen in, geen concessies!