Review: Friska Viljor – For New Beginnings

« Review: Mumford & Sons – Sigh No More | Review: Hearts No Static – Motif »

Waarschijnlijk onbedoeld, maar Friska Viljor is voor mij het voorbeeld waarom je als band zo dicht mogelijk bij jezelf moet blijven. Zingen in een andere taal hoeft geen probleem te zijn, helaas is het dat soms wel. Dat is jammer, zeker in het geval van Friska Viljor, een band die ik nauwelijks op minpunten heb kunnen betrappen.

Friska Viljor is een band uit de Zweedse hoofdstad Stockholm die eigenwijze indie rock maakt. Het soort indie rock dat veelvuldig flirt met folk en vooral akoestisch van opzet is. In het geval van Friska Viljor wordt de klank met name bepaald door het getokkel en het aanslaan van akkoorden op een banjo plus de aanwezigheid van meerdere blaas instrumenten. Meest karakteristiek is misschien nog wel het ietwat krakerige en enigszins klagerig aandoende stemgeluid van Joakim Sveningsson.

Een heel aardig gegeven is dat het componeren van nummers door dit Zweedse zestal altijd onder invloed van drank gebeurt. Dat komt de gezondheid van deze heren wellicht niet ten goede (ja ja, wees gewaarschuwd voor de gevaren van alcohol lieve lezer), het heeft in ieder geval geen negatieve gevolgen voor de opbouw van de songs. ‘For New Beginnings’ is een album met een zekere schwung. Het is onoverschrokken, lijkt zich nu en dan aan een wals te willen wagen en golft als de zee met windkracht 5.

Friska Viljor mag zeker niet als een stel groentjes worden beschouwd. ‘For New Beginnings’ is het derde album van deze band en is een bewijs van hun bekwaamheid als begenadigde muzikanten. De band heeft overduidelijk een juiste formule in handen voor een goede mix aan creativiteit, plezier en professionaliteit. De songs mogen in dronken toestand ontstaan, hun uitvoering is dat zeker niet. Friska Viljor neemt zichzelf als band zeer serieus, dat kan niet anders.

Als Nederlander heb ik misschien geen recht van spreken, mijn uitspraak van de Engelse taal verraadt mijn afkomst. Toch, ik ben niet de zanger van een band die zich in het Engels uit… Friska Viljor had zich wat mij betreft het beste in het Zweeds kunnen uitdrukken, dat had de beleving van de muziek stukken minder in de weg gestaan. Wie van Friska Viljor wil genieten zal zich namelijk eerst over het Zweedse accent van zanger Joakim Sveningsson heen moeten zetten. Zijn zang is in plaats van een meerwaarde een eersteklas ergernis, puur en alleen om zijn gekleurde Engels.

Afgezien van de zang ‘For New Beginnings’ een echte aanrader.