« Special: JopPop, Lekker Knallen! | Review: Danger Mouse & Sparklehorse – Dark Night Of The Soul »

Artiest: Eminem

Album: Relapse

Genre: Rap, hiphop

Label: Aftermath, Interscope

Waardering: 4/5

Koop Relapse via Amazon

Rap, hiphop, het staat garant voor een serieuze ondertoon. Het is een kunstvorm ontstaan op de straat en daarom niet altijd even subtiel. Maatschappelijke discussies ontstaan naar aanleiding van thema’s binnen de rap, hoe wordt er binnen deze subcultuur aangekeken tegen vrouwen bijvoorbeeld? In het geval van Eminem niet al te positief, vrouwen in het algemeen en zijn moeder in het bijzonder kwamen er altijd bekaaid van af. Na bijna vijf jaar is Eminem terug met een nieuw album: ‘Relapse’. Grote vraag is hoe Eminem zich in die vijf jaar heeft ontwikkeld.

Een ding staat vast, vrouwen in het algemeen en zijn moeder in het bijzonder worden nog altijd met de nodige botheid bezongen. Niks nieuws daar, wel opvallend is zijn eerlijkheid. Eminem komt er zelf ook niet al te makkelijk vanaf. Zijn ‘vakantie’ de afgelopen vijf jaar blijkt vooral een worsteling te zijn geweest met drugs. Beetje slap: hij geeft zijn moeder de schuld van wat hij nu is.

Tuurlijk Eminem, je moeder heeft invloed op je gehad, ben je inmiddels niet volwassen genoeg om ergens ook je eigen verantwoordelijk te nemen?

Meer dan ooit valt het op dat Eminem zich op zijn eigen, ietwat haatdragende manier, helemaal bloot geeft. Hij stelt zich kwetsbaar op! Het is daarom makkelijk een oordeel te vellen over Eminem, zeker voor eenieder die zich continu met zijn hoofd beneden het maaiveld begeeft. Met de vele harde oordelen wordt echter wel voorbij gegaan aan de gevoelige artiest die Eminem daadwerkelijk is. Eminem staat daarin niet alleen, er zijn op deze planeet vele gansta rappers die niet op hun juiste waarde worden geschat. De buitenkant van deze moderne dichters verhult vaak een gekwelde geest…

Muzikaal gezien is ‘Relapse’ heel netjes. Voor wie bekend is met de eerdere albums van Eminem is er weinig nieuws onder de zon. Niks nieuws onder de zon betekent in dit geval: van dezelfde goede kwaliteit als zijn eerdere albums. Laten we niet vergeten dat de muziek van Eminem altijd behoorlijk strak geproduceerd is. Zijn grootste hits zijn daar niet altijd de beste voorbeelden van, op zijn albums komt dat echter maar al te goed naar voren.

Eminem is op dit album spaarzaam met gastoptredens. Dr. Dre doet op twee nummers mee en 50 Cent op een. ‘Relapse’ is op zijn eigen manier een nogal persoonlijk document geworden. Eminem laat het achterste van zijn tong zien. Dat is niet altijd een even mooi gezicht. Laten we vooral niet vergeten dat er achter deze dertiger met een bek als een scheermes een heel gevoelig klein jongetje schuil gaat. Een jongetje die, middels zijn muziek, bewijst dat hij langzaam volwassen wordt.

Eminem – We MadE You 2009