Review: Eels – Hombre Lobo: 12 Songs of Desire

« Review: Grizzly Bear – Veckatimest | Review: Kasabian – West Ryder Pauper Lunatic Asylum »

‘Hombre Lobo: 12 Songs of Desire’ is het zevende studio album van Eels, het is de opvolger van het uit 2004 stammende ‘Blinking Lights and Other Revelations’. 2004, dat is al weer even terug, daarom: Wie of wat is Eels ook al weer?

Eels is de band rond de immer depressieve “E” (bij de burgerlijke stand ingeschreven als Mark Oliver Everett). De goede man heeft een baard om jaloers op te zijn. Dat is niet alles, hij heeft een ook die nonchalant aandoende stem die af en toe behoorlijk kan scheuren. De muziek van Eels varieert van rustig tot ‘Freaky’ en kent een gezonde dosis Blues invloeden.

Bijgepraat? Over naar Hombre Lobo! Waarom zou je dit album moeten aanschaffen? Goede vraag… Ik zou zeggen: vanwege de liedjes die er op staan. Die liedjes lijken namelijk stuk voor stuk uit het hart van “E” te komen. Je hoeft dat hart van hem niet mooi te vinden, het is wel oprecht. Melancholisch ook.

Hoewel Hombre Lobo over de gehele linie genomen een zeer sterke plaat is kent het toch een aantal nummers die er uit schieten. Nummers waar ik keer op keer op terug kom, die ik herhaaldelijk moet beluisteren. ‘That Look You Give That Guy’ is zo’n nummer. Het blinkt uit in simpelheid. De begeleiding doet denken aan een klassiek thema waarvan ik niet op de naam kan komen. De tekst doet onwillekeurig een beetje denken aan ‘Creep’ van Radiohead. Anders dan laatstgenoemde is dit nummer echter zo veel volwassener, minder puberaal ook.

‘Tremendous Dynamite’ is een nummer waarop de ruige blueskant van Eels naar boven komt. De band bewijst te kunnen scheuren. Tot slot vind ik ‘Beginners Luck’ een zeer sterk nummer al was het alleen maar vanwege het zeer sterke intro.

De band (of het management, hoe werkt dat?) heeft besloten het nummer ‘Fresh Blood’ als eerste single uit te geven. Een wat rare keuze. Het is heus een goed nummer maar echt niet het beste wat dit album te bieden heeft. Ach ja, is er tegenwoordig iemand die enkel en alleen singles koopt? ‘Hombre Lobo’ is een zeer sterk album die je in zijn geheel dient te luisteren!