Dishking – The Power Of A Loaded Gun

« Disintegrate – Destructive Capacity | Cursive – Mama I’m Swollen »

Artiest: Dishking

Album: The Power Of A Loaded Gun

Genre: Rock Blues Americana

Dit album is helaas niet verkrijgbaar via Amazon

De sound van Dishking laat zich misschien nog wel het beste omschrijven als Americana uit de polder. En dat het uit de polder komt zou je op het eerste gezicht niet zeggen. Als je ‘The Power Of A Loaded Gun’ afspeelt, reis je terug in tijd en ruimte. Waarheen? Naar de oevers van de Mississippi, begin jaren zestig. Dat een album dat met je doet mag als een uitzonderlijke prestatie worden gezien, zeker voor een Nederlander!

Dishking is een en al zindering. Muzikaal gezien maar ook daar omheen. Hij heeft, samen met zijn begeleidende band, al mogen optreden op 3FM en is als tip aangemerkt op 3voor12. Terecht naar mijn mening. Voor Nederland is de muziek van Dishking een verfrissing. Een bluesy wind die zomaar komt over overwaaien daar waar niemand die had verwacht.

‘The Power Of A Loaded Gun’ is een ijzersterk debuut. Niet in de laatste plaats vanwege het nummer ‘Work This Thang’ (zie video). Hoewel menigeen in eerste instantie terug zal moeten denken aan ‘A Little Less Conversation’, het nummer van Elvis Presley zoals die door Junkie XL is geremixed, moet uiteindelijk orden toegegeven: er is hier iets bijzonders gaande!

Is ‘Work This Thang’ redelijk uitbundig te noemen, de rest van het album is wat donkerder. Dishking wordt door velen omschreven als een mix tussen Johny Cash en Nick Cave. Ik kan mij daar bij aansluiten al slaat de balans toch voornamelijk uit naar Cash. Net als Cash zijn de songs van Dishking meer down to earth daar waar die van Cave toch snel iets theatraler zijn.

Met ‘The Power Of A Loaded Gun’ laat Dishking zien wat voor een talent hij in huis heeft. Tegelijkertijd schept hij hoge verwachtingen van wat er nog komen gaat.