Bombay Bicycle Club – I Had The Blues But I Shook Them Loose

« Sunset Rubdown – Dragonslayer | Geert Docter – Westerpark »

De geschiedenis van Bombay Bicycle Club gaat terug tot 2005 toen een groep vijftienjarigen een bandje besloot op te richten. Dit bandje speelde aanvankelijk voornamelijk op schoolfeesten in thuisstad Londen totdat ze besloten mee te doen aan de “Road to V competition”, een soort talentenjacht. In deze wedstrijd versloegen ze andere veelbelovende Londense bands. Al snel werd de band uitgeroepen tot de meest veelbelovende band van Londen.

Anno 2009 hebben de jongens van Bombay Bicycle Club nog geen baardhaar maar al wel 2 EP’s en nu dan ook een volledig album: ‘I Had The Blues But I Shook Them Loose’. Wat kun je verwachten van een band die vooral in de bekendheid is getreden vanwege een talentenjacht? Over het algemeen niet te veel… Gelukkig is deze band daar een uitzondering op. Zeker als je er van uit gaat dat dit hun debuutalbum is, kun je niet anders dan onder de indruk zijn.

‘I Had The Blues But I Shook Them Loose’ is geproduceerd door Jim Abbiss, die stond ook aan de wieg van de debuutalbums van Arctic Monkeys, Adele en Kasabian. Een goed voorteken! Het is met zijn hulp dat deze band heeft aan kunnen tonen een serieuze speler te zijn in Indieland.

Het album kent een paar hoogtepunten: ‘Dust On The Ground’, ‘Always Like This’ en ‘Cancel On Me’. Het zijn geen nummers die er met kop en schouders boven uitspringen, ze zitten heel erg op lijn met de rest an het album. Het zijn alleen deze nummers die het het meeste in zich hebben om een groot publiek te kunnen charmeren. Het zij als single, het zij als ware festival krakers.

Meest opvallend aan Bombay Bicycle Club is dat het maar weinig aan Britpop doet denken, je zou eerder verwachten dat ze uit zonnig Californië zouden komen. Dat is in dit geval een compliment, er komt immers een hoop leuke indie uit dat gedeelte van Amerika. Dat is dan ook hoe Bombay Bicycle Club zich het best laat omschrijven: leuke indie, niks aan de hand!

Ik zou willen zeggen: Ga zo door jongens!

Koop dit album via CD WOW! / Beluister dit album