Art Brut – Art Brut Vs Satan

« Bill Callahan – Sometimes I Wish We Were an Eagle | Bob Dylan – Together Through Life »

Artiest: Art Brut

Album: Art Brut Vs Satan

Genre: Indie Rock

Koop Art Brut vs. Satan via Amazon

De band Art Brut komt uit Londen, verrassend genoeg is de helft van de band van Duitse komaf. Een geruststelling: van enig Duits accent in de Engelstalige zang is geen sprake. Aan de andere kant, misschien zou dat wel een extra edge geven aan de sound. Hoe het ook zij, de band heeft zijn derde album uit: ‘Art Brut Vs Satan’.

Na het beluisteren van het album rees er bij mij een enkele vraag: “Wie heeft er nou gewonnen, Art Brut of Satan?” Hangt er natuurlijk een beetje van af op welk front je die twee gaat meten. Ik neem aan dat Satan in zijn club muziek draait die er voornamelijk toe dient mensen te laten afzien (wat voor muziek zou dat zijn, 24/7 BZN met ‘Yeppa Yeppa‘?). Satan wint dan in dat geval want de muziek van Art Brut is goed aan te horen.

Door de albumtitel lijkt het er in ieder geval op dat Art Brut een band met ballen is. De muziek doet een beetje onbehouwen aan, op een sympathieke manier, dat wel. De band heeft een heel eigen gevoel voor humor en doet lekker waar het zin in heeft. Muzikaal gezien zit het allemaal redelijk simpel in elkaar, verwacht op dat gebied geen hoogstandjes, daar is het de band dan ook niet naar.

Art Brut is het type muziek dat je het best kunt luisteren als je even geen zin hebt in al te veel complexiteit. Vraag is wel of je vermaakt zult worden. Art Brut heeft, zoals gezegd, een eigen gevoel voor humor. Punt is dat die humor je moet liggen. En ja, muziek plus humor, hoe vaak heeft die som een positieve uitkomst? Een band als Ween zou je kunnen reken tot een positieve uitzondering; muzikaal tot grote dingen in staat en toch humoristisch.

Al met al ben ik niet geheel onder de indruk van ‘Art Brut Vs Satan’. De muziek, de humor, het is allemaal weinig vernieuwend. Het album laat zich prima beluisteren maar blijft niet echt bij. Prima als achtergrond muziek terwijl je met andere dingen bezig bent.