« Review: Future Of The Left – Travels With Myself And Another | Golden Silvers – True Romance »

Album: In Another Life

Genre: Lo-Fi, Indie, Americana

Label: Excelsior

Recensent: Reem

Waardering: 4/5

Koop het album hier

Op het album In Another Life geeft Anne Soldaat een indrukwekkend staaltje van zijn kunnen. De bescheiden zanger/gitarist was een van de mensen achter een van Nederlands meest getalenteerde indiebands; Daryll-Ann. Deze band stopte er na allerlei verwikkelingen in 2004 mee. Gelukkig vinden mensen met een passie voor muziek hun weg meestal wel weer.

‘In Another Life’ kenmerkt zich door ingetogen composities die zich met zachte hand, maar onweerstaanbaar in je hersenschors vastzetten. Anne’s stem is enigszins breekbaar en hoog maar hij zet ijzersterke en subtiele melodieën neer. Wat mij betreft mag het soms ook wel minder subtiel, dus gelukkig uit Soldaat zich ook in meer recht toe- recht aan nummers.

Een hoogtepunt, wat mij betreft, is het nummer ‘Teenage View’. Een wat meer uptempo nummer en hoewel melancholisch, mede door de koortjes, zeer geschikt voor de dansvloer. Ik ben bang dat het alleen bij de dansvloer die ‘mijn huiskamer’ heet blijft, maar ik blijf hopen.

Een langgekoesterde wens van me is dat er wat meer dj’s meer didactische verantwoordelijkheid zouden nemen in plaats van alleen de bekende radioplaatjes te draaien. Wat minder van het: “U vraagt, wij draaien” idee, graag!

De plaat kent een veelheid aan arrangementen. Het doet me hier en daar denken aan een band als Sparklehorse maar ook aan werk van Neil Young. Ik wil daarmee zeggen dat het Americana-gehalte hoog is. Dit is geen toeval want Soldaat was met zijn materiaal naar Los Angeles getogen om daar met muzikant/producer Jason Falkner de plaat te maken. Falkner werkte onder andere mee aan albums van Beck, Travis én Paul mcCartney.

In het nummer ‘Born to perform’ geeft Anne iets bloot over zijn keuze voor het artiestenleven. Hij zingt dat hij graag een soort Freddy Mercury was geweest maar dat hij beseft dat hij meer met een Nick Drake gemeen heeft. Allebei nogal grootheden in hun eigen genre natuurlijk. Opvallend is dat hij het idee heeft dat het zal leiden tot een eenzame dood. Tja, ik heb nu eenmaal een gehoor voor depressieve teksten. In ieder geval ben ik blij dat Anne Soldaat de traditie van Daryll-Ann voortzet door het maken van muziek voor fijnproevers.