« Review: Little Joy – Little Joy | dEUS – Vantage Point »

Artiest: All American Rejects

Album: When The World Comes Down

Genre: Rock, Emo

Release: 2008

Koop When The World Comes Down

Er gonst de laatste jaren een geest rond in het land van de muziek. Als je goed luistert dan hoor je hem: “emo…. emo…. EMO…”. Beetje galm erover en je krijgt een goed idee. Laat deze geest nu eens heel veel (Amerikaanse) bandjes aanzetten tot het maken van muziek. Daar kunnen we bij ekaya dan niet geheel om heen.

All American Rejects is zo’n band die mee surft op de golf die emo heet. En dat doen ze niet onverdienstelijk. Hun werk vindt gretig aftrek onder jongeren. Laat die band nu een nieuw album uit hebben: ‘When The World Comes Down’. Ik sidder en beef natuurlijk van zo’n titel, groots!

Het op zetten van ‘When The World Comes Down’ ging bij mij gepaard met een hoop gezucht en gesteun. Ik ben namelijk altijd een beetje bevooroordeeld als het gaat om Amerikaanse pop-rock (daaronder kunnen we emo rekenen) bandjes. Het is over het algemeen van die gekonfijte muziek. Alles wat echt rock is wordt uiteindelijk gezoet zodat ieder tienermeisje het in hapklare brokken kan consumeren.

All American Rejects viel mij wat dat betreft heel erg mee! Weg met mijn vooroordelen! Goed, laat het niet mijn muziek zijn en laat ik het ook allemaal net even iets te glad vinden. Houd niet tegen dat er een aantal goede nummers op deze plaat staan. Een viooltje hier en daar om het geheel allemaal wat alternatiever en experimenteler te laten horen, stevige gitaren het zit er allemaal in.

Tja, het is nu eenmaal zo dat dEUS niet tot alle Amerikaanse burgers is doorgedrongen. Als Amerikaanse band moet je wat dat betreft zelf het wiel een beetje uitvinden. Een band als ‘The Gaslight Anthem’ begint heel erg emo maar is tegenwoordig bijna een nieuwe Bruce Springsteen. Zover is All American Rejects nog lang niet maar ze zijn best aardig bezig.