Review: Finn Silver – Crossing The Rubicon

« Listen: The Lonely Wild – Dead End | Listen: Wilco – I Might / I Love My Label »

Als luisteraar sta je voor een raadsel: Hoe doet zangeres Fridolijn van Poll dat toch? Haar stem klinkt jeugdig speels, ondeugend en soms zelfs een beetje plagerig. Tegelijkertijd is het de stem van een volwassen jazz zangeres die de kneepjes van het vak verstaat. Bewondering kan zomaar omslaan in verliefdheid!

Uitdagende Easy Listening

Bijna zou je vergeten dat van Poll deel uitmaakt van een collectief: Finn Silver. Een collectief van topmuzikanten! We noemen een drummer als Richard Spaven (Cinematic Orchestra, Flying Lotus) of een pianist als Daan Herweg (Caro Emerals). Bassisten te over bij Finn Silver, wat dacht je van de Nederlandse koning van de Free Jazz, Ernst Glerum? Of anders Glenn Gaddum Jr, bekend van Dazzled Kid? Hell Yeah, Finn Silver weet te imponeren zonder dat je nog maar een noot van hun album ‘Crossing The Rubicon’ hebt gehoord!

Mocht de verzamelnaam jazz je afschrikken, think again. ‘Crossing The Rubicon’ mag dan onmiskenbaar een jazzplaat zijn, de toegankelijkheid staat gelijk aan de muziek van Alicia Keys of, dichter bij huis, Trijntje Oosterhuis onder begeleiding van Burt Bacherac. Onderhoudende Easy listening die weet uit te dagen, keer op keer.

Rozig

‘Crossing The Rubicon’ is van begin tot eind authentiek, het album staat vol eigen composities waar menig bandlid zijn invloed op uit heeft mogen oefenen. Opmerkelijk is hoe dat resulteert in liedjes die makkelijk in het gehoor liggen, en toch ruimte bieden voor muzikale expedities. Eigenlijk alle songs hebben een drempel ter hoogte van de betere popmuziek maar slepen de luisteraar vervolgens wel mee in onnavolgbare solo’s op de saxofoon afkomstig van Ben van Gelder. Daarnaast wordt je getrakteerd op subtiel ingemixt elektronisch gefreak afkomstig van Mark Berman.

Met zijn vele gezichten verbeeld ‘Crossing The Rubicon’ de grote stad op een warme zomerdag; Vol van dynamiek, maar dan wel een versnelling lager dan doorgaans. Grote kans dat je vol verwondering en in rozige toestand door die stad dwaalt. Verwondering afkomstig van een bonte stoet aan beschaafde maar toch uitbundig musicerende muzikanten. Rozig door Fridolijn van Poll die als een goede wijn vele smaak facetten heeft en genadeloos naar je hoofd stijgt.

Crossing The Rubicon zal menig jazz liefhebber verrassen en in vervoering brengen!