interview met Crystal Fighters

« Live recensie: Dead Fingers in De Zwerver (Leffinge) | Dauwpop herpakt zich in 2013 »

Binnen enkele weken komt jullie nieuwe album ‘Cave Rave’ uit. Wat kunnen we daarvan verwachten?

We houden ervan om nieuwe muziekstijlen uit te proberen, dus verwacht maar totaal iets nieuws dan de laatste keer, iets wat je nooit zou hebben verwacht van ons. Alhoewel, de boodschap en de energie blijft nog altijd sterk, positief, opbeurend en erg ‘dancy’. Het is absoluut een ontwikkeling van onze sound en dit keer zijn de nummers veel beter en completer. We combineren onze invloeden van elektro en akoestisch meer naadloos doorheen het album. We denken echt dat dit ons beste werk tot nu toe is, jullie zullen er weg van zijn!

We konden het lied “Wave” al streamen. Het lijkt veel energieker, het focust op de base-geluid van Crystal Fighters. Is dit voor de rest van de nummers, of gebruiken jullie ook de semi-vergeten en speciale instrumenten, zoals op jullie debuutplaat?

Het album heeft absoluut een hele reikwijdte aan verschillende sounds, geen 2 liedjes klinken hetzelfde. Maar inderdaad, de txalaparta (tafel slaginstrument) is nog altijd sterk vertegenwoordigd in onze nieuwe nummers. Daarnaast gebruiken we een paar andere instrumenten vanuit de Baskische gebieden, zoals de tixtsu (Baskische fluit) en de trikitixia (Baskische accordeon).

Crystal Fighters is bekend voor haar gepolijste goed gemixte liedjes. Live klinkt de band veel energieker. Proberen jullie dat krachtige opzwepende live-gevoel vast te leggen op dit album?

Ik denk dat dat energieke gevoel moeilijk om vast te leggen op een plaat, zelfs dat van een live optreden. Er hangt zo veel af van de sfeer op het moment zelf. We hebben zeker meer live-gevoel vastgelegd op dit album, maar het blijft moeilijk om iets wat werkt op een podium vast te houden. Momentervaring zijn muzikale snapshots hé. We proberen twee verschillende dingen te doen om beide zo fantastisch mogelijk te maken.

Wat verwachten jullie van dit album? De vorige keer bracht het een wereldhit met zich mee, “Plage”. Zal dat ook zo zijn in “Cave Rave”?

We denken dat het album in vele opzichten beter is. We spendeerden deze keer meer tijd aan het perfectioneren van songs en speelden meer in op de kracht van de liedjes. Op die manier voelen we dat het album meer continuïteit heeft en voelt het meer als één geheel. Een hit scoren met “Plage” hadden we nooit verwacht en hopelijk zijn er sommige nummers op dit album waar veel mensen van houden. Uiteraard hopen we meer fans en luisteraars te krijgen met de nieuwe stijlen die we hebben uitgeprobeerd. Persoonlijk denken wij dat er meer hits op dit album zullen zijn, maar dat zal van onze fans afhangen, natuurlijk.

Hoe ziet jullie festivalzomer er uit? Naar welke leuke festivals kijken jullie zoal uit?

We boeken langzaamaan meer en meer festivals voor deze zomer, maar er zijn er een paar waarover we nog niks kunnen lossen. Weet je, optreden op festivals is een echte eer, iedereen is in zo’n goeie mood en je kan het podium delen met zo’n fantastische bands en acts. Echt, we kijken uit naar wie voor een publiek kunnen spelen. We treden speciaal op in de Baskische landen met een “Cave Rave”, wat natuurlijk nog geweldiger is. Het is een soort van thuiskomen voor ons. Wat zal het een fantastische zomer zijn!

Welke acts en bands willen jullie dan zelf graag meepikken deze zomer?

Als we de kans krijgen, willen we graag Foals zien. We vinden die echt één van de beste live bands die er zijn en hun nieuwe album is geweldig. Echt fantastische gasten. Het zou ook prettig zijn als we Feed Me zouden kunnen zien op een festival. We deden een track met hem een tijdje geleden en hij heeft een grandioze light show setup, “Teeth” genaamd, dat geweldig lijkt. En daarnaast, wie wil er nu niet Daft Punk zien…?

Als jullie onze lezers 3 festivals zouden kunnen aanraden, welke zouden dat dan zijn?

Hmmm, moeilijke vraag. Soms gaat het niet over de festivals, maar over de mensen met wie je er naar toe gaat en om  de volledige festivalervaring. Alhoewel, als we er 3 zouden moeten geven d an zou het Glastonbury in de  UK, die heeft zo’n grote geschiedenis en brengt elk jaar de beste groepen samen. Into the Great Wide Open, in Nederland, heeft een fantastische locatie, is zeer intiem en heeft een soort magie rond zich hangen.  En om af te sluiten Coachella in de VS, waarschijnlijk omdat we daar zelf nog nooit geweest zijn en er zo veel goeie dingen van gehoord hebben.

Nog een vraag voor gericht op mensen die jullie nog moeten ontdekken,  toekomstige fans zeg maar. Wat zal hen het meest verbazen? Is het de erg grote dynamische interactie die jullie weten te creëren, of is dat enkel het geval in België en Nederland? Is die interactie ook iets wat jullie als band voelen?

Het belangrijkste in onze optredens is de connectie met ons publiek en de energie die we kunnen delen. We proberen altijd een band te creëren te maken als we spelen. We proberen je naar een andere plaats te brengen en je laten opgaan in het moment, omgeven door mensen met hetzelfde doel. We hopen dat dit niet iets is dat enkel in de Nederlandstalige landen zo overkomt. De connectie is het belangrijkst. We zitten op dezelfde golflengte, niet?

-Simon, Tine en Thomas