Ontdek Oprechte Muziek!

Live Recensie: TOY @ Crossing Border, Den Haag 2012

« Foto’s: Crossing Border 2012, Den Haag (Dag 1) | Live recensie: First Aid Kit @ Crossing Border, Den Haag 2012 »

Crossing Border 2012 is uitverkocht. En dat is niet zonder reden! Het grensoverschrijdende festival met edities in Den Haag, Antwerpen en Enschede, staat garant voor kwaliteit en schoonheid. Richard Ridder doet samen met fotografe Jannette de Graaf vanuit Den Haag verslag in woord en beeld.

De bassist heeft zelfs langer en meer haar dan Neil van The Young Ones.

De tweede avond van Crossing Border in Den Haag begint voor mij in de Waterloozaal. De Engelse belofte TOY mag onze oren open maken voor nog een avond muziek. Dat lukt ze makkelijk!
Het volume staat bijna op standje burenruzie en de distortion op de gitaren staat vol open. We zien een vrij jonge band die gekleed gaat alsof de tijd van het existentialisme in volle gang is. Corduroy 3/4 jasjes en hele lange haren kenmerken de bandleden. De bassist heeft zelfs langer en meer haar dan Neil van The Young Ones.

Geluidslandschappen

De zaal wordt onthaald met lange nummers (7 minuten is geen uitzondering) waarin geluidslandschappen geschilderd worden. De introverte zang van zanger/gitarist Tom Dougall wordt afgewisseld met psychedelische gitaarstukken waarin Dominic O’Dair de distortion vol opentrekt en samen met bassist Maxim “Panda” Barron minutenlang psychedelische shoegazenoise maakt.

De band is op het podium minimalistisch belicht, op een manier waar fotografen van gaan vloeken. Het gaat duidelijk niet om het uiterlijk van de band, maar om de muziek. Door de duur van de nummers is het aantal songs dat ze kunnen brengen wel beperkt, want na 45 minuten is het onverbiddelijke einde.

Toekomst

TOY lijkt een grote toekomst voor zich te hebben. Daarbij zullen ze, om echt succesvol te worden, nog wel wat concessies moeten doen. Zoals ze nu op het podium staan, kunnen ze bij het publiek ook op de lachspieren gaan werken. Ze ogen zo serieus, met naar beneden gerichte hoofden, dat het grote publiek daar nog wel eens over zou kunnen struikelen. Iets meer interactie met het publiek en de weg naar de betere zalen en zomerfestivals ligt voor ze open.

« Foto’s: Crossing Border 2012, Den Haag (Dag 1) | Live recensie: First Aid Kit @ Crossing Border, Den Haag 2012 »