Live Recensie: Smith & Burrows @ Crossing Border 2011

« Video: James Vincent McMorrow – We Don’t Eat | Live Recensie: Other Lives @ Crossing Border 2011 »

Op deze eerste avond van de 19e Crossing Border zijn we aanwezig bij een primeur: het eerste optreden van Smith & Burrows. Een interessant samenwerkingsproject waarbij frontman van Editors,Tom Smith en de voormalige drummer van Razorlight, Andy Burrows de handen hebben ineengeslagen. Blijkbaar omdat beide heren een passie voor kerstliedjes hebben.

Kerstsfeer

De verwachtingen zijn hooggespannen. Een vermakelijke typering in een blogpost ‘Why Christmas is going indie’ beschrijft het project als een ‘21ste eeuwse indie-versie van Bing Crosby and David Bowie’. Het slaat naar mijn idee nergens op, maar goed, het getuigt wel van humor om deze ietwat ongewone samenwerking nog eens uit de oude doos te halen.

Smith & Burrows hebben de bedoeling gehad een album te maken met nummers die zij associëren met kerstmis. Op het podium staan dan ook een kerstboompje met lampjes en er hangt een ster aan de piano: hoe romantisch! De mannen komen goedgemutst het podium op. Ze worden ondersteund door de toetsenist Tim Baxter die ook verantwoordelijk is voor het produceren van het (aankomende) album, een celliste en een percussionist die tevens de flugelhoorn bespeelt. Vooral de cello en flugelhoorn zijn instrumenten die een sfeervolle kerstsfeer kunnen versterken.

Vergevingsgezind publiek

Het eerste gedeelte van de set bestaat voornamelijk uit bewerkingen van Editors en Razorlight nummers. Gelukkig maar, want met een set van uitgekauwde kerstnummers hoeven van mij ze niet aan te komen. De stem en composities van Smith zijn uitermate geschikt voor het oproepen van een melancholieke stemming. Burrows’ stem klinkt wel goed maar zijn partijen maken toch minder indruk dan die van Smith. Dat is ook niet zo gek gezien de kwaliteit van de warme en galmende stem van Smith.

De Editors-knallers ‘Weight of the World’ en ‘Papillon’ blijven goed overeind, maar ‘America’ en ‘Before I fall to pieces’ ontstijgen hun matige originelen helaas niet. De cover ‘only you’ die door Burrows met falsetstem wordt gezongen, wordt door Smith, die piano speelt, afgebroken omdat hij denkt dat de piano niet gestemd is. De zaal hoorde het niet en zo moet Burrows, enigszins aangeslagen, het nummer opnieuw beginnen. Dit soort zaken horen natuurlijk wel een beetje bij een eerste optreden, dus het publiek reageert vergevingsgezind.

REM

Het thema kerst komt er gaandeweg wat meer in en het terugkijken op de gebeurtenissen van het afgelopen jaar. Dat die gebeurtenissen zeker niet altijd even leuk zijn mag duidelijk wezen. Zo vond Tom Smith het uiteengaan van REM ‘one of the shit-things that happened’, om daarna het nummer ‘Half A World Away’ in te zetten. Nou ja, als het niet erger wordt dan dat valt het leven nog best mee, dacht ik zo.

Het door de heren samen geschreven en mooi uitgevoerde ‘When the Thames froze’ is een waardige afsluiter. Het was is een beetje vroeg voor kerst maar de mannen brengen het er goed vanaf op deze eerste Crossing Border dag. Tot volgend jaar?