Interview: Other Lives
« Audio: Ekaya’s Maandlijst Maart 2012 | Audio Upload: No Man’s Valley – Like An Arrow »Other Lives was tot voor kort maar nauwelijks bekend in Europa, laat staan in Nederland. Daar lijkt verandering in te komen. Zo was de band uit Stillwater (Oklahoma), één van de verrassingen van Lowlands 2011. Het nieuwe album ‘Tamer Animals’ is wereldwijd zeer positief ontvangen.
Reden genoeg voor Ekaya om eens te gaan babbelen met frontman Jesse Tabish en multi-instrumentalist John Mooney. We zochten ze op in het Amsterdamse Backstage Hotel voor een gesprek over muziek, literatuur en het nieuwe album. Een album dat wat Other Lives betreft net zo goed in de polder gemaakt had kunnen worden.
Pop
“Het meest bepalende voor onze muziek is ons arbeidsethos, onze toewijding”
“Onze muziek heeft vele dimensies,” vertelt Jesse. “Het komt van een klassieke achtergrond, maar valt ook zeker te omschrijven als op. Pink Floyd is van grote invloed geweest, maar ook de muziek uit onze tienerjaren, zoals Nirvana en The Ramones, echt een beetje de alternatieve hoek van de pop.Later groeide ik meer in bands al Radiohead en Sigur Ros” John vult aan: “Onze muziek is een voortvloeisel uit vele invloeden. Het is een mengsel van pop en klassieke media en technieken.”
Klassieke muziek en arbeidsethos
Ondanks de klassieke achtergrond in de muziek, zijn de heren van Other Lives op geen enkele wijze klassiek geschoold. John: “We houden van klassieke muziek. We luisteren er veel naar en zuigen het als het ware op.” Jesse: ”John en ik hebben elkaar gevonden op dit gebied, maar we doen er elk ons eigen ding mee. Maar naast de klassieke muziek, is ook daar waar we vandaan komen, bepalend voor ons. Maar het meest bepalende is toch wel ons arbeidsethos, onze toewijding.”
“We luisteren veel naar klassiek, we zuigen het als het ware op”
Steinbeck
Ook op literair gebied hebben de heren voorbeelden. “Als eerste ontstaat de muziek. Daarna ontstaan de teksten op een natuurlijke wijze. John en ik zoeken woorden bij de klanten die ik al improviserend bij de muziek zing,” vertelt Jesse. John: ”Onze teksten worden als het ware bepaald door de muziek. We zijn wel zeer uitgesproken als het om teksten gaat. Het is allemaal erg volwassen wat we doen. We houden erg van het werk van Steinbeck, ik denk dat dat die volwassenheid vandaan komt…” Jesse legt verder uit: “Steinbeck kijkt heel erg vanuit de derde persoon. Hij weet landschappen te schetsen die je ook daadwerkelijk voor je ziet. Het is geen persoonlijk jammeren wat hij doet, het gaat niet over hartzeer. Steinbeck is een outsider, een beschouwer. Dat proberen wij ook met onze muziek.”
Triest
“Onze muziek is niet triest, het is zeer open en breed te interpreteren”
Hun muziek wordt soms omschreven als triest. “Ons ultieme doel is de muziek te maken die wij willen horen. Met ‘Tamer Animals’ besloten we muziek te schrijven die voortkwam uit onze omgeving, daar waar we zijn opgegroeid. Voor ‘Tamer Animals’ hadden John en ik een specifiek doel voor ogen. Daar zijn we voor gegaan. De muziek die we hebben geschreven is erg meditatief, als een open landschap. Er zijn mensen die dat triest noemen, dat is niet hoe wij er tegenaan kijken. Triest is een beetje een te gemakkelijk oordeel denk ik. Ik vind het album niet triest, ik vind het zeer open en breed te interpreteren,” vertelt Jesse.
Omgeving
De muziek is als een open landschap, net als Oklahoma, waar de band vandaan komt. John: “ Het landschap maar ook de mensen om je heen, ze vormen je. Ik denk dat dat voor iedereen hetzelfde zal zijn.”
Jesse: “Toen we onlangs naar Lowlands reden keken we naar de omgeving en het viel ons op dat het sterke overeenkomsten heeft met waar wij vandaan komen. Tamer Animals gaat dan ook niet perse over Oklahoma, het gaat over de tijd en ruimte die Oklahoma ons heeft gegeven. Dat had in principe overal kunnen zijn. Dus ook in de Nederlandse polder!”
“Tamer Animals gaat over beelden, de interactie tussen ons en de natuur.”
Herkenbaarheid
‘Tamer Animals’ verschilt in vele opzichten met de vorige albums, en toch horen we onmiskenbaar de bands handtekening. Jesse: “Met het album ‘Other Lives’, waren we heel erg content met de melodieën. Door de beperkte studiotijd echter hebben we het album nooit echt helemaal kunnen uitwerken. ‘Tamer Animals’ komt van dezelfde bron als zijn voorganger, maar omdat we onze eigen studio tot onze beschikking hadden, is het verfijnder. We hadden geen beperkingen en hebben in alles onze eigen keuzes kunnen maken.“
John: “Met de opnames van dit album hadden we met geen enkele beperking te maken. Toch was het voor ons als band wel een echte uitdaging. We hebben er met zijn allen erg hard aan gewerkt. Het was dan ook erg motiverend om ons met elk aspect van het album te kunnen bemoeien.”
Overschilderen
Het grote verschil tussen de twee albums, is volgens de heren dat de nummers op ‘Other Lives’ grotendeels al af waren. Jesse: Met ‘Tamer Animals’ hebben we het opnameproces kunnen gebruiken om onze songs te ontwikkelen. Ik ben de opnames ingegaan met een hoop nummers die nog een open einde hadden, nog niet helemaal af waren. Met ‘Other Lives’ waren de nummers al af. Bij ‘Tamer Animals’ hadden we soms nog geen idee wat ons te doen stond. We konden opzetjes als het ware overschilderen. Wij verkeren nu in de gelukkige positie dat we kunnen kiezen en maken wat we willen. Bovenal kunnen wij de tijd nemen die we nodig hebben.”
Maar heeft het nieuwe album ook nog een thema? John: “Muzikaal gezien heeft het te maken met beelden, het is als het ware een soort soundtrack. Tekstueel gaat het om de interactie tussen ons en de natuur.”
Origineel geplaatst op 12 september 2011, update op 1 april 2012
« Audio: Ekaya’s Maandlijst Maart 2012 | Audio Upload: No Man’s Valley – Like An Arrow »Dit artikel is geplaatst op 01 - 04 - 2012 door Edward en is eigendom van Ekaya Music Magazine